Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Noterade idag hur hela oljetråget är alldeles svart och fuktigt, med några extra "stora" droppar kring oljepluggen och bakre delen av oljefiltret. Ser även ett par droppar på marken som troligtvis blivit till över natten - men så gott som hela oljetråget är täckt alltså. Se gärna bilden nedan.
Foto 2015-08-06 15 41 11.jpg
Foto 2015-08-06 15 41 11.jpg (1.31 MiB) Visad 530 gånger
Hur går man vidare här? Plocka ned tråget, rengöra och täta med packning igen? Kan det vara något helt annat?
Senast redigerad av 1 justmakemyday, redigerad totalt 0 gånger.
Hej

Det finns inget annat att göra än att ta sig in under bilen med ficklampa och söka läcka.

Kan vara trågpackningen, ventilkåpan, vevaxeltätning i ena eller båda ändarna, oljefiltret, oljepluggen, topplockspackningen, drivaxeltätningen (växellådsolja isf), oljerör från turbo i förkommande fal,l styrservo olja från styrväxeln, mm, mm.

Antar att du redan kännt på oljefiltret med handen om det är löst?

Micke.
Tack för svaren hörrni. Jättesvårt att bedöma detta, lade mig lite snabbt under bilen och tittade efter - jag skulle gissa på att felet sitter i själva tråget för det var verkligen dränkt i olja, jämt och fint. Lite extra kring tappningspluggen och filtret då, och det är definitivt motorolja.

Funderar på att lämna bort detta till en verkstad, åtminstone för att få en diagnos. Vad tror ni om det? Brukar de ta stora pengar för att jobba med tråg?
Ja, är som sagt i valet och kvalet där. Handlar främst om att jag inte har något riktigt garage där jag bor nu, utan har ett par mil hem och det är första gången jag stöter på ett sådant här fel. Är mest allmänt uppgiven över att det varit så mycket strul med bilen (kan köra den typ 2 månader i taget - sedan kommer nästa fel). Så då känns det ju lättare att låta Mekonomen titta på den och berätta vad som är fel. Men du menar att det brukar löna sig att kolla på sådant här själv?
Det visade sig med största sannolikhet tryckas ut olja där oljestickan går in i motorn, som sedan av fartvind pressas att rinna jämt och fint över hela oljetråget. Lyfte ut hela stickan, bytte o-ring, provkörde, fyllde på med olja och det verkar inte läcka längre. Hoppas djupt och innerligt att det är så enkelt som att det bara var detta. :lol:
Efter några dagars körning kan man väl konstatera att helt tätt har det inte blivit. Läckaget tycks ändå ha minskat ansenligt, men fortfarande är det som att det trycks ut olja. Nu till det förvirrande:

Det verkar som att oljan inte trycks ut i skarven oljetråg och motor. Utan snarare samlas den där det egentligen bara är fyrkantiga inbuktningar på motorn. ??:-/

Jag försöker peka ut områden på den här bilden - det är alltså detta område, fast på "framsidan" då där det samlas olja. Någon tanke på vad det kan vara? All hjälp uppskattas!
1.jpeg
1.jpeg (77.38 KiB) Visad 496 gånger
Psst, vill tillägga att jag bytt både oljefälla och resten av vevhusventilationen för ca 4-5 månader sedan, gjorde det noggrant och det har fungerat fint.
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]