Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johnny83
Hej!

jag har ett problem med en bekants bil.
Det är en volvo 945 Turbo-98
Bilen har ett problem med ECC:n som jag inte blir klok på.

Det som händer är att om man ställer tempreglaget på max kyla, så kommer det lite kyla. Inte mycket för ac:n är dålig.
Men om man ställer upp tempen en ynka grad så kommer direkt max värme. Spelar ingen roll om man ställer upp den 2-3-4 grader, max värme så fort man ändrar den från max kyla.

Tittar man ute på värmekranen ute i motorutrymmet så rör den sig i kontra till vad som händer inne i bilen. dvs max kyla, står den i max kylläge.
Men rör man reglaget för värme så går den i max värme.

alla vaccumslangar och dosor fungerar, jag tror att det är någon sensor som fått fnatt.

Vi har provat låna en Ecc-styrenhet från en annan bil och då fick vi det att fungera. Nice tänkte vi och beställde en från skroten.
Det lustiga då, var att nu fungerade även den gamla styrenheten när vi stoppade tillbaka den.
i 1 dag, sedan återkom problemet. Mycket riktigt fungerade inte den beggade som togs hem från skroten.

Har någon lite tips och råd om detta?.. har inte mycket erfarenhet av just äldre Volvos.

Med vänlig hälsning Johnny
av NilsO
Hej!

ECC har bland annat en sensor som känner av temperaturen på luften som går in i fläkten. (Alltså utomhusluftens temperatur, om man inte har återcirkulationen påslagen.) Det verkar kunna hända att den sensorn går sönder, och får ECC att "tro" att det är jättekallt utomhus, så att det behövs varmluft istället för kalluft för att åstadkomma den inställda temperaturen.

Sensorn sitter någonstans intill själva fläkten, men jag har inte själv tagit loss den så kan inte beskriva exakt var eller hur man gör. Det är ett NTC-motstånd, resistansen ska vara ungefär 10 kΩ vid 25°C.

Man kan kontrollmäta sensorn uppe i kontaktstyckena till ECC-panelen. På äldre årsmodeller är det stift 5 och 6 i det lilla av de två kontaktstyckena. Men jag är osäker på om det också är det på din årsmodell – jag har tyvärr inget kopplingsschema till ECC på den årsmodellen och jag vet att det gjordes några ändringar.

Jag vet att problemet beskrivits flera gånger på forumet, så det borde gå att hitta mer noggranna anvisningar.
Användarvisningsbild
av erikn
Hade samma problem med min, men löste det aldrig. Just nu står min bil, vet inte vad framtiden blir för den då den inte gick igenom besiktningen. Men tempgivaren som det hänvisas till ovan finns på bild i den här tråden.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57#p441757
Då har jag kikat vidare på bilen.

Mycket riktigt var Ecc-tempgivaren deffekt. visade O/L vid ohm-mätning.
Kopplade loss givaren tills vi får hem en ny och nu fungerar det normalt igen.
givaren är inte lika billig som det skrivs, ca 800 kr kostar givaren idag.
valde att beställa en från Skroten för 300 istället.

Ac-systemet helt tomt på gas. fixar det med när vi ändå är i farten. :)

Tack för tipset!

Med vänlig hälsning Johnny
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]