Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Fälgtvätt direkt på bilen? Fälgtvätt ska väl inte vara speciellt snällt mot lacken!?
Fälgtvätt är antingen en alkalie precis som t.ex HD-grön eller en syrabaserad blandning. Oftast är alkalierna starkare koncentrerade än förtvätt/avfettning annnars är det ungefär samma sak, låter man dom inte ligga för länge på så..
Syrabaserade är lite lurigare, men generellt är dom inte heller speciellt aggressiva..

/Thomas
Jag brukar använda vanligt bilshampo i en hink vatten tillsammans med en micrcofiberduk, funkar kanon bra :D Tar bort insekter och asfaltsfläckar utan något gnidande och behöver aldrig använda några andra kemikalier för att få bilen ren.
Nu vet jag inte om det är någon specialmodell för jag fick dem av min svåger som köpte en bunt i USA, men lägger man trasan plant och lägger handen mot så fastnar den i handen så det verkar vara en helt annan kvalitet på dem jämfört med de jag hittat i Sverige.
Så en högtryckstvätt, vatten, bilshampo och en Amerikansk microfiberduk är allt som behövs för att få bilen ren :D
joel80 skrev:Fälgtvätt direkt på bilen? Fälgtvätt ska väl inte vara speciellt snällt mot lacken!?
Nej inge fälgtvätt på lacken. Fälgarna fick sig en omgång. Ja lägger alltid fälgtvätt på fälgarna och låter den bli lila innan ja skummar på hela bilen med förtvätt. Efter det spolar ja av med högtryck.

Något som fungerar bra mot flugor är dessa tvättstationer med ett vred för olika spolalternativ. Hetvatten med schampo löser flugorna verkligen bra. INGEN borste utan bara högtryck.
Jag använder Turtle Insect remover som tidigare är nämt, min uppfattning är att det är väldigt effektivt.
Viktigt att tvätta bilen med kallt vatten på sommaren, varmt vatten gör att proteinet koagulerar och blir stenhårt.

Jag blöter med kallt vatten, låter sugas in. Sedan en mild lösning med hd grön som får verka en stund.
Spola av med kallt vatten och tvättar med schampoo i kallt vatten.
Vid behov mer hd grön och ny svampning där det finns insekter kvar.

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]