Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har ett problem med larmet i våran V90 från 1998.

När man ska larma eller larma av måste man hålla dosan riktigt nära mottagaren som sitter på vänster A-stolpe i bilen, batterierna är helt nya och bägge doserna är kodade på rätt sätt och fungerar.
Problemet är räckvidden, jag kan inte hålla dosan mer än max 1 meter från förardörrens ruta, ställer jag mig vid framskärm tex så fungerar det inte att larma/larma av.

Vad kan jag göra för att öka räckvidden för detta känns inte rätt?!
Har hört andra som har samma originalmonterade larm som jag som kan stå rätt så långt bort från bilen typ 5-10 meter så nåt fel måste jag ju ha.

Vad kan det vara för fel??

Mvh/
En osäker bilnörd...
Inte för att det hjälper dig, men vi hade likadant på en av våra som vi inte längre har kvar. Man var i princip tvungen att stå vid förardörren för att låsa och låsa upp. Den andra vi har är normal räckvidd på. Och vi har provat dosorna på båda bilarna, så det är definitivt ett problem i bilen. Tänkte försöka göra något åt det, men vi gjorde oss av med bilen innan det blev av.
Jag misstänker som sagt ett fel i bilen tyvärr av någon anledning, magkänslan säger det men det vore ju fantastiskt om det räcker med att köpa 2 nya dosor.
Självfallet vill man vara helt säker på detta innan man gör det :-)
Chewie skrev:Jag misstänker som sagt ett fel i bilen tyvärr av någon anledning, magkänslan säger det men det vore ju fantastiskt om det räcker med att köpa 2 nya dosor.
Tyvärr skulle jag inte tro att det hjälper. Vi kodade om våra dosor mellan bilarna för att testa och det var samma problem med räckvidden oberoende av vilken dosa vi testade med, mot andra bilen var det normal räckvidd med alla dosor.

Någonting med antennen är det ju, men jag hann aldrig kolla på problemet så noga då vi gjorde oss av med bilen. Och det var ju inget akut problem, det fungerade men med kort räckvidd så det var därför det nedprioriterades.
erikn skrev:
Chewie skrev:Jag misstänker som sagt ett fel i bilen tyvärr av någon anledning, magkänslan säger det men det vore ju fantastiskt om det räcker med att köpa 2 nya dosor.
Tyvärr skulle jag inte tro att det hjälper. Vi kodade om våra dosor mellan bilarna för att testa och det var samma problem med räckvidden oberoende av vilken dosa vi testade med, mot andra bilen var det normal räckvidd med alla dosor.

Någonting med antennen är det ju, men jag hann aldrig kolla på problemet så noga då vi gjorde oss av med bilen. Och det var ju inget akut problem, det fungerade men med kort räckvidd så det var därför det nedprioriterades.
Okej ja som jag misstänkte. Jag har klarat mig utan krångel men nu har det hänt 3 ggr att sambon haft bilen och inte kan larma upp pga av detta så jag känner att jag vill rätta till det.

Gällande antennen som du nämner, kan man på något sätt felsöka den eller vad ska man ha i åtanke när man felsöker?

Tack för er respons! :-)
Här är en bild på hur mottagar kortet ser ut inuti larm relät, på det finns en liten antenn in etsad på kretskortet, kretsen som tar emot signalen är en UAA3201T och det är en UHF/VHF fjärrkontrolls motagare.
Bild

Här är en bild på utgången från kortet där ser man massa digitalt brus, dvs motagaren tar emot analogt brus och omvandlar det till en digital signal som ser ut så där.
Bild

Här är en annan bild då knappen är intryckt och fjärrkontrollen sänder.
Bild

Sen gjorde jag ett litet test ute med ett löst batteri med relät löst utan att vara omgiven av eventuella störningar dvs inklämd i en bil, fick då fjärrkontrollen att fungera på ca 10-13 meter.
Helt klart intressant!
Jag ska prova att, som du testade, att lossa på larmenheten och testa mina fjärrkontroller.
Om det visar sig fungera kanske ett byte av just larmenheten löser bekymret? Alternativt hitta en bättre plats för den samme.
Ska testa detta under dagen!
Tack!
Har nu demonteras (och monterat) panelen under ratten och felsökt.
Innanför panelen, på höger sida av förarplatsen golvbrunn fann jag styrenheten/eterna till larmet.
Det var draget två kablar som låg över relä, dock vet jag inte vad de gick till.
Hursomhelst drog jag om dessa och buntade fast de bägge i den stora kabelhärvan som också går där, efter detta var gjort testade jag (med öppen dörr) larmet och räckvidden då var mycket bättre.
Stängde alla dörrar och fönster vilket resulterade i att larmet fungerar nu runt hela bilen (vilket det inte gjorde förut, men räckvidden är fortfarande kort. Det blev bättre men jag kan inte tro att det är såhär det ska vara när bilen var ny.

Finns det mer än detta man kan testa för att hitta orsaken till problemet?

Ska tillägga att batterierna i doserna är nya och inkodade på rätt sätt :-)
XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]