Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bralinda
Ska byta bränslepumpen som finns i tanken på min 940 (årsmodell 1998) men hur i hela friden får man ut pumpen? Någon som har något tips?
Användarvisningsbild
av erikn
Mord i sinnet när man tänker på konstruktören...

Den är ett helvet både att få i och ur. Se till att få den rak när du sätter i den, annars får du soppatorsk fast det är kvar i tanken. Silikonspray för att få dit den när man vrider den i gummit.
av NilsO
Tricket för att få upp armaturen ur tanken är att vrida den ett halvt varv samtidigt som man lyfter upp den. Man liksom "skruvar" upp den. När man tar upp den ur öppningen ska man ha vridit den 180°; den kommer ur med anslutningarna pekande snett uppåt och framåt i bilens färdriktning.

När man sätter tillbaka den gör man samma sak baklänges.
av Bralinda
Denna bil har en enormt stor pump, tidigare modeller hade tydligen en i tanken och en utanför, denna pump är istället för de två. Får inte ur den hur vi än försöker :( Lutar åt att skrota bilen istället.
av NilsO
Vad är det som inte går? Att få upp armaturen ur tanken eller något annat?

Det som jag beskrev gäller bilarna som bara har en pump som då sitter i tanken, som din och min egen. Det är inte svårt att få upp den när man väl lärt sig hur man ska göra. Tyvärr är det svårt att beskriva bättre med ord :(

Pumpen är inte särskilt stor, men där sitter ju också en nivågivare.

Det var modellerna fram till ungefär 1994, lite beroende på motoralternativ, som hade två pumpar, en under bilen och en i tanken.
av Matchmiss
Krävs tålamod och att prova göra som sagts tidigare här, gjort detta på flera bilar och blivit arg varje gång haha fast vet att man bara måste ha tålamod!

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]