Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelf
Z28 skrev:
Verdi skrev:
Z28 skrev:Om man ska köra en sträcka, A till B och man vill göra detta så j###a fort som det bara går, då är det mycket effekt man vill ha, hästkrafter alltså. Om man då ska köra samma sträcka men nu vill man istället dra ett tungt släp, då är det ju ett högre vridmoment man är ute efter.
Egentligen inte. Det är effekt som krävs för att dra tungt släp också. Men av bekvämlighetsskäl så är det ju bra om man får hyfsat med effekt redan vid låga varv.
Jo, det är faktiskt precis så det är! Det är av just denna anledning man i tunga lastbilar har motorer med väldigt högt vridmoment men egentligen ganska lite effekt. Av samma anledning har man då alltså i snabba sportbilar motorer med väldigt hög effekt men lite sämre vridmoment.
Man har inte liten effekt, man har effekt vid ett lägre varvtal, som ger ett högre vridmoment. Ett högt vridmoment beskriver bara karaktären på motorn.

Det jag tror många snubblar på är att en bil accelererar som mest då vridmomentet på hjulen är maximalt, dvs när vridmomentet ut ur växellådan är som mest, men vridmomentet ut ur växellådan bestäms av motorns effekt, varvtal och växel.

En FH16 utvecklar 750hk vid 1800 och 3550nm vid 950
En bilmotor jag har bänkpapprena på utvecklar 750hk vid 6100varv således 875nm vid samma varvtal

Har du en låg växel i 6,42:1 och skickar då 875nm vid 6100 varv genom lådan resulterar det i
5617nm och 950 varv
Har du sedan FH16 med utväxling 1:1 (För att få samma rotationshastighet) så resulterar det i
3550nm och 950 varv
Har du däremot taggat ner en pinne på lastbilen och närmat dig den punkten att du utvecklar 750hk i motorn (1800 varv) utväxling 1,89:1 så resulterar det i
5604nm och 950 varv

Lite avrudningsfel här och där men det borde ha blivit rätt.

Ser man däremot en bil med endast en växel, eller analyserar en enskild växel, så är det naturligvis så att bilen accelererar som kraftigast då vridmomentet är som högst dvs funktionen av effekt och varvtal. Man ser man hela bilen med alla växlar så växlarna valda så att det är effekt som är viktigt!!!
av Z28
.[/quote]

Nej, det är effekten som i slutändan drar det tunga släpet. Att man har lågvarviga motorer beror på bekvämlighet, hållbarhet och förbrukning. Rent teoretiskt skulle man kunna dra ett tungt släp med en F1-motor. Lite påfrestande för kopplingen när man ska iväg bara men med rätt utväxlingar skulle det nog gå att lösa... Hehe.. :)[/quote]

Ja i teorin går ju allt.. Men ok, vi säger att vi då kan dra detta tunga släp med din F1 motor om man har rätt utväxlingar. Du förstår väl då att anledningen till dessa utväxlingar är att få ut ett högre vridmoment till hjulen!!
av Z28
joelf. Jag vet inte om jag uttryckte mig otydligt när jag skrev högt vridmoment men ganska lite effekt. Men om vi tar den där FH 16 motorn du använde som exempel. 750hk och 3550 nm, då är det ju precis så, ganska lite effekt i förhållande till det höga vridmomentet, eller hur?
av Verdi
Z28 skrev:.
Nej, det är effekten som i slutändan drar det tunga släpet. Att man har lågvarviga motorer beror på bekvämlighet, hållbarhet och förbrukning. Rent teoretiskt skulle man kunna dra ett tungt släp med en F1-motor. Lite påfrestande för kopplingen när man ska iväg bara men med rätt utväxlingar skulle det nog gå att lösa... Hehe.. :)[/quote]

Ja i teorin går ju allt.. Men ok, vi säger att vi då kan dra detta tunga släp med din F1 motor om man har rätt utväxlingar. Du förstår väl då att anledningen till dessa utväxlingar är att få ut ett högre vridmoment till hjulen!![/quote]

Motorns maximala vridmoment säger ingenting om hur mycket kraft man kan få till hjulen. Effekten avgör detta. Att man väljer lågvarviga motorer till lastbilar beror på andra saker.
av Verdi
Z28 skrev:joelf. Jag vet inte om jag uttryckte mig otydligt när jag skrev högt vridmoment men ganska lite effekt. Men om vi tar den där FH 16 motorn du använde som exempel. 750hk och 3550 nm, då är det ju precis så, ganska lite effekt i förhållande till det höga vridmomentet, eller hur?
Ja, och det beror ju på att motorn inte kan varva så mycket utan man tar ut effekten vid låga varv. Detta passar bra för ändamålet men det är ändå inget krav för att få rull på ekipaget.
Användarvisningsbild
av EjS
Högsta dragkraften för en bil fås i lägsta växel där motorn har maximalt moment. Ingen effektprat här....
av Z28
Verdi skrev:
Z28 skrev:joelf. Jag vet inte om jag uttryckte mig otydligt när jag skrev högt vridmoment men ganska lite effekt. Men om vi tar den där FH 16 motorn du använde som exempel. 750hk och 3550 nm, då är det ju precis så, ganska lite effekt i förhållande till det höga vridmomentet, eller hur?
Ja, och det beror ju på att motorn inte kan varva så mycket utan man tar ut effekten vid låga varv. Detta passar bra för ändamålet men det är ändå inget krav för att få rull på ekipaget.
Men herregud! Vad är det som krävs för att få ekipaget att rulla då? Eller vad är det som krävs för att lossa en mutter?
av Z28
EjS skrev:Högsta dragkraften för en bil fås i lägsta växel där motorn har maximalt moment. Ingen effektprat här....
Yes!! Precis, det är nämligen då man får högst moment på hjulen. Som sagt, inget effektprat här...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]