Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
volvo244gle skrev:men när den är tom så blir det troligtvis SodaStream + regulator! De tuberna innehåller drygt 400 g Co2 och kostar typ 39 spänn att förnya. ;)
När jag forskade i det där(hade exakt samma tanke, dom är ju som sagt billiga) så kom det fram att sodastream-tuberna inte kan leverera tillräckligt högt 'tryck' för att vara effektivt som skyddgas. Plus att dom tar slut på en kvart ungefär(konstant svetsning), så det blir snabbt dyrare än en 5l fyllning.

Sen har iaf inte jag lyckats hitta någon passande regulator för dom flaskorna. Det är ju inte direkt standard-svetsgas-tub anslutning :roll:
Men om du provar får du gärna rapportera hur det funkar. Skulle ju vara bra smidigt som en nödlösning, som du sa, en fredagskväll när gasen tar slut :roll:
av Jäverhammar
osla skrev:
vill se dig svetsa karosseri plåt med en pinn svets, då du väl lyckats kladda ihop det så har plåten slagit sig så jävulst, samt att du kommer ha ojämnheter överallt kring svetsen eftersom det bränt hål som man får kladda igen. och inte minst så kommer det flyga nånting genom garagefönstret av ilskan då det inte går.
Varför skulle plåten slå sig mer vid pinn kontra MIG, du lär ju inte svetsa en hel fog i ett svep. Att bränna hål med pinne innebär ett av följande -

• Fel ström i förhållande till material
• Fel elektrod i förhållande till material
• Ovana vid svetsning

Men det är klart, karosseriplåten kan ju ha blivit tunnare sedan jag höll på med sådant..?
Hur tjock är plåten på en bil från tidigt 90-tal?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har en 3E (Dansk!!) 140A (3fas) migsvets som inköptes begagnad c:a 1976. Den funkar alldeles utmärkt (fortfarande) trots flitig användning på -70, -80 och -90 talet. Har byggt om den till Abicor-Binzel slangpaket och trådmatningssysten från en skrotad ESAB 250 som skrotades på jobbet för några år sedan. Den gamla slangen var då nästan helt ren från gummi (isolering) på slangen. Tejpad med eltejp så det knappt gick att böja den. Den funkar alldeles utmärkt att svetsa 4 - 5mm stål, har även byggt några båtkärror i rostfritt 3mm rör med Biltemas 0,8 rostfri tråd. Har inte provat att svetsa aluminium med den, men det ska gå enligt uppgift. Då måste man polvända den, och det har jag inte ens kollat på att göra. Använder en mixgas med 20% Argongas.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Har en 3E (Dansk!!) 140A (3fas) migsvets som inköptes begagnad c:a 1976.

Nyckelordet här är "3fas". 3fas är ju bättre på alla sätt och vis och kan inte rättvist jämnföras med motsvarande 1-fas(även om amperen är densamme).
3-fas är ju också otroligt mycket dyrare än 1-fas(nya då alltså), och jag utgick iaf från att TS inte är så sugen på att lägga sisådär 10papp på en svets :P

Jag är tämligen säker på att din 3-fas 140A svets är betydligt bättre än min 1-fas 160A av årgång ~1990 :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:3fas är ju bättre på alla sätt och vis och kan inte rättvist jämnföras med motsvarande 1-fas(
Nää, det är ju rätt, du kan ju "ta ut" 10A (16A) på varje fas. Så i praktiken är den ju 3 ggr starkare (men inte i verkligheten). Den var i alla fall "ruggigt" dyr när vi köpte den. Den köptes när jag skulle "ge mig på" svärfars Amazon -66-a som rosten hade gått ganska hårt åt redan då, drygt 10 år gammal (bara). Han betalade häften och jag och min svåger delade på andra halvan, 4000:- totalt. Amazonen rullade sedan (svågern hade den efter svärfar) en bra bit in på -90 talet innan den såldes (+ en till Amazon) till en "entusiast" i Småland. Fortfarande (rostmässigt) i gott skick.

Mvh
Lennart
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]