Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Är det ren Alu så blir det som VolvoB20 säger gråvitt efter ett tag dock inte några timmar men onödigt snabbt.
Den erfarenheten har jag efter att jag polerat diverse gaffelben mm till HD drar man på lite bättre vax så håller det lite längre.
Av ovan nämnda skäl så har jag mina tvivel på att det är alu-lister då dessa oxiderar så snabbt.
Är det Krom så skall det inte behövas putsas så fan vet va volvo har kokat ihop
av Tiebreak
Bumpar denna tråd. Någon som löst problemet, eller bytt listerna och vet vad det kostar?
På min my13 XC60 verkar tidigare ägaren eller någon rekondfirma gått lös med något medel som gjort chromelisterna flammiga. Vet inte hur jag ska lösa detta förutom att kanske byta dem?
av Tiebreak
Droopy skrev:jag brukar köra över mina med en mussepiggmaskin och rubbing, nyskick sedan
blatten skrev:Tvätta upp dom och gnugga på ett tunt lager listskydd:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 2000019637

Då håller dom ett tag
Hade inget problem med detta på min förra bil, en V70 summum från -08.
Tror ni det löns testa? De är riktigt dassiga... Se bild
Bilagor
image.jpg
image.jpg (953.69 KiB) Visad 2313 gånger
Användarvisningsbild
av Funk
Det där med flammiga lister beror på att dom inte tål alkalisk avfetttning eller förtvättmedel. Jag har provat alla möjliga medel för att få dem snygga igen, men hittills har inget fungerat bra. Man kan kanske polera dem med något riktigt polermedel, men man skall komma ihåg att flera av listerna (runt bakre rutorna) inte går att byta om man skulle skada dem så det gäller att inte experimentera för vilt...den svarta eloxeringen på R-design skall visst vara ganska så tunn..
Jag fick ett tips om ett medel som skall vara bra, det ligger i posten på väg hit, fungerar det vettigt så skriver jag om det här.

/Thomas
av Kneecap
Jag körde Meguiars Deep Cleaning först och sen Meguiars Polish, blev tokbra. För att hålla blanka så plastskyddade jag dom, dvs medlet som Mr Cap använder som lavkskydd istället för vax.
Användarvisningsbild
av Funk
Orchard Autocare har en ickeslipande produkt som heter Luminos som löser oxider utan att slipa, den är inte perfekt men bättrar på det hela... Jag är lite skeptisk till polerande medel eftersom dom dels kanske kan accelerera problemet om man nöter på listen (tänker speciellt på de svarta R-listerna), och dels brukar lämna rester på gummidelearna.. Men det kanske slutar där ändå..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Perra83
Min V60 -13 R-Design har typ ljus alu runt rutorna som är matt och fin utan missfärgningar.

Railsen är också ljusa men mer metalliga och ganska flammiga om man tittar på nära håll.

Bara på kul tog ja lite polermedel på en bit blått garagepapper. Scholl S30 men det blev inte så mycket bättre. Tog då Scholl S20 black och gnodde lite på railsen. Det blev jättefint!! En genomslät blankare yta utan det minsta flammigt.

Till höger är ytan polerad. Till vänster efter det ljusa strecket är ytan flammig. Tyvärr speglar sig undersidan av garagporten.

Bild
Uppvärmda vindrutespolare.

Finns det verkligen folk som chansar på att […]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]