Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
valln skrev:Bra det går att växla manuellt i sportläge inom rimliga gränser.
Hur lågt går det att köra på 8:an låst, 60 km/h?
lådan är ju optimerad hålla rätt växel för rätt situation... sen tror jag du får bättre effekt om du går ner ett snäpp :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag valde på samma sätt som dej när jag köpte min t5 (t5/d4awd/t6awd) och det blev som sagt t5, dieseln är inget för mej, känns mer traktor, t6 awd gick bort pga utbudet och lådan, t5an gillar jag för smidigheten och att den går mjukt, tyst och relativt snabbt.
av Schmoyoho
valln skrev:Bra det går att växla manuellt i sportläge inom rimliga gränser.
Hur lågt går det att köra på 8:an låst, 60 km/h?
Har funnits "hastighet vid 1000 RPM", dvs på högsta växeln, på Volvos hemsida men hittar inte den informationen just nu. Sexan på en sexväxlad automat läggs i vid 70 km/h medan jag vill minnas någon skrev åttan bara går i lite senare, kring 80-90 km/h vill jag minnas.

Edit: får man fråga hur det kommer sig du vill trampa fullgas på högsta växeln? Går ju inte att göra en mer osmidig omkörning än så. Mycket roligare att trampa halv gas så att bilen direkt växlar ner 2-3 växlar eller lägga i sportläget och gasa lite försiktigare. Man behöver inte varva mycket och får ändå höra lite motorsång.
av valln
När man skriver frågor är man ofta lite för slö för att räta ut ev. frågetecken. Nä, det var inte vid omkörning med flera bilar bakom mig som jag ämnade köra på för hög växel.
Ibland kan jag känna att det är trevligt att bara känna motorn och turbon jobba än att höra automaten växla många steg, så säregen är jag ibland...
Jag kan också tycka att vid mer eller mindre fullgas kan det vara trevligt att växellådan inte behöver växla ner allt för många steg.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
valln skrev:När man skriver frågor är man ofta lite för slö för att räta ut ev. frågetecken. Nä, det var inte vid omkörning med flera bilar bakom mig som jag ämnade köra på för hög växel.
Ibland kan jag känna att det är trevligt att bara känna motorn och turbon jobba än att höra automaten växla många steg, så säregen är jag ibland...
Jag kan också tycka att vid mer eller mindre fullgas kan det vara trevligt att växellådan inte behöver växla ner allt för många steg.
hur många växlar lådan går ner beror helt på hur mycket du pressar men trycker du lätt så går den ner 1 växel tror jag inte tänkt på det...
av valln
Det är ju svårt att veta vad olika personer tycket är lätt gas, men om motorn då växlar ner blir det en annan körkomfort än jag är van vid nu.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
valln skrev:Det är ju svårt att veta vad olika personer tycket är lätt gas, men om motorn då växlar ner blir det en annan körkomfort än jag är van vid nu.
det du kan göra är att ta dig en experiment tur och köra lär dig bilens beteende samt lär dig vart gränserna går... omöjligt för oss andra säga ett svar till dig då alla kör olika och bilarna är olika ingen är identisk i beteendet tyvärr :)
av Exquattro
Vill inte kalla bilen en racer precis, men med växelväljaren i S tillsammans med växelpaddlarna så blir det en helt annan bil. Rappt svar på gasen och växlarna kastas in på ett helt annat sätt än vanligt. Jag fattade inte detta med en gång så jag var måttligt impad av paddlarna, men nu är jag förtjust. Så köp paddlar om du kan och tycker det är roligt att köra aktivt.
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag har en T5 idag (5cyl) och säljaren vet inte när eller om det kommer en T5 AWD. Tittar man på det som säljs idag från bilfirmorna så är det uteslutande D4 eller D4 AWD. Det är eventuellt personer som jag som sitter och beställer en T5:a.
Ser man på helheten, så verkar en D4 och D4 AWD ger mer tillbaka på andrahandsvärdet och då kanske mest D4 AWD. Jag vill ha en som jag trivs med året om. Först till rödljusen perioden har jag bakom mig i och med jag har haft S60 T5 (250hk) och nu C70 T5 (230hk). Nu vill jag ha en allsidig bil med bra prestanda i omkörningar och trygg på vägen. Det är ett svårt val. Jag funderar hit och dit. Jag är mycket tacksam för era synpunkter.
För mig spelar inte totalkostnaden (skatt/bensin/diesel) någon roll då jag kör ca 1500mil om året. Om skatten är hög för en D4 AWD (3300kr), så är skatten för min C 70 något lägre (2700kr). Jag vill ha körglädje och smidighet.
Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]

Vi som beställt nya XC60

Jodå, det syns att bilen har det från […]

Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC[…]

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]