Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nsn00
När jag besiktade bilen (Volvo S60 2002) så fick jag veta att handbromsen inte tog bra nog, felkod: parkeringsbroms bromsverkan, (EG: 1.4.2), otillräcklig. Dem skickade hem mig med rådet att spänna handbromsvajern och att komma tillbaka för ombesiktning.

Igår åkte jag till en verkstad där mekanikern spände vajern till max. Eftersom handbromsen fortfarande var dålig (till och med lite sämre efteråt) så kollade han även på bromsbeläggen men konstaterade att de har halva sin livslängd kvar. Han slipade lite på dem och gav mig rådet att börja använda handbromsen, han menade att vi kan byta bromsbeläggen om jag blir underkänd igen - men det trodde han inte att jag kommer bli. Även om han konstaterade att det är ett långt glapp innan handbromsen klickar till.

Idag är den sämre igen. I svag lutning slutar bilen rulla på 4:e hacket, i stark lutning så rullar bilen ändå. :-O)
Misstänker att bilen inte går igenom besiktningen om jag drar dit. :D

Någon som har tips på vad som kan vara fel och hur man kan åtgärda det? (H)
av ThunderAce
till och börja med så har du inte handbromsen på beläggen utan det är backar som är i skivan bak till den.

skulle börja med att ta bort skivan och kolla hur mycket kvar det är på backarna, dags och byta de
vet inte vad du har för mek men han har nog ingen koll på detta.
har likadan bil själv därför jag är säker på min sak

så här ser det ut
Bilagor
13540-ba9491fd6e9bc506db468913e4821f42_large.jpg
13540-ba9491fd6e9bc506db468913e4821f42_large.jpg (160.32 KiB) Visad 6810 gånger
av ThunderAce
I denna tråd så finns det en sprängbild över hur bromsen kan se ut.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=118714

Om du har mycket på backarna kvar så kan man byta ut nr.23 mot nr.41/43 så kan man justera ut
backarna vid hjulen först innan man spänner vajern vid handbromsen. Har gjort det på några
Även om man köper pirat bromsbackar kan man bli tvungen att byta denna del då det skiljer
i dimension på de så handbromsen tar dåligt.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Måtte ha ny backar da belegget hadde løsnet fra metallet.
Kjøpte ProParts backar, og bromsvirkningen var veldig dårlig. Veldig likt slik OP beskriver.

Kjøpte nye Volvo-backar og nå er bromsvirknaden slik den skal være.
av nsn00
Jag fick mig en tankeställare efter att ha läst era kommentarer och tog bilen till en annan verkstad. Killen där hittade förstås direkt att det var fel på backarna, och nu även vajern, och fixade det över dagen. Tyvärr hade förra verkstaden spänt vajern så hårt att handbromsen låg i konstant och bromsbackarna nu var sönderbrända... ?:-/

Bilen gick i alla fall igenom besiktningen och problemet är löst, så jag är väldigt lättad och glad. :mrgreen:
av valln
nsn00 skrev: Tyvärr hade förra verkstaden spänt vajern så hårt att handbromsen låg i konstant och bromsbackarna nu var sönderbrända... ?:-/
Vilket stolpskott till mekaniker du har haft likadant misstag har jag och pappa gjort och då i slutet på åttio med en 140:ia.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]