Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Detta gäller kompisens 940 LTT -95 B230FK.

Vi hade åkt en tur någon timme innan, men när vi skulle iväg sen så började vi köra iväg som vanligt, sen säger han att bilen slutar svara på gasen, händer liksom ingenting. Så bilen rullar bara långsammare och långsammare tills den dör när den är så gott som still. Han försöker sen starta men den tuggar bara på startmotorn.

Pumpen går högt och tydligt när han vrider om tändningen, var bara någon vecka sen han bytte till en Wallbro-pump som funkat prima!

Vi provade direkt med 2 olika tändstift-uppsättningar och kan tyckas höra att det klickar/tickar vid tändstiften när jag lyssnar när han försöker starta.

Luktar typ endast svagt svagt av soppa vid startförsök ibland, vilket får mig att tro att soppan antingen inte kommer fram till motorn, eller att spridarna inte fungerar som de ska (mer troligt)

Han har en 940 Polar vi ska prova ta lite saker och byta ifrån, men vill gärna ha tips på saker vi glömt:

-Bränslereläet
-Spridarreläet -MEN VART SITTER DETTA EGENTLIGEN? Folk tycks säga olika, sitter inget på expansionskärlet (där satt det på min 740 kommer jag ihåg)
-Kolla om det kommer soppa till spridarna
-Kolla om spridarna sprutar soppa
-Kolla om det verkligen finns gnista

Vad mer kan krångla? Kan det vara jorden på spridarna, motståndet eller liknande? Han bytte tändstift idag, men vi bytte tillbaka med samma sak, de nya tändstift var blå-aktiga från alla gnistor de behövt ta antagligen utan bränsle. (Min teori iallafall) De var torra och lukta inte soppa, den visar ingen antydan på att tända till heller så, min gissning är spridarna jävlas!

Tacksam för hjälp.

MVH
Senast redigerad av 2 Matchmiss, redigerad totalt 0 gång.
av Matchmiss
Har ni vart ute och hållt på, det kommer inte fram någon soppa till BTR/Spridarbryggan.

Vi har bytt både bränslepumpsreläet och spridarreläet mot några vi vet funkar. Pumpen går högt och tydligt när man vrider runt nyckeln och vi har tankat i bensin för att vara säkra.

Förstår inte hur pumpen kan surra men den suger ingen bensin? Är ju en helt ny Wallbro pump i bilen.
Update:

Det tycks komma fram soppa till spridarbryggan, dock tog vi loss slangen med inkommande bränsle, första vridet på nyckeln kom det en ganska rejäl skvätt, andra tredje fjärde knappt något. Vet inte om det är normalt?

Lossade dock BTR med slangen ansluten (den nämnde över) och då spruta det rätt friskt, så verkar faktiskt finnas soppa. Dock är frågan om antingen spridarna inte öppnar, eller så är trycket för lågt för att den ska starta? Den har ju dock ingen antydan på att tända.

Däremot provade vi med startgas, och då startade den. Dock endast så länge man spruta gasen, när man sluta dog den direkt.

Några ideér? Pumpen hörs ju som sagt högt och tydligt både när man vrider om nyckeln och efter man försökt starta den...
Kolla på jorddledningarna på insuget (skruvarna som håller fast railsen), och jordanslutngjordjordanslutnginen i innerskärmen bakom höger strålkastare. Spridarrelät jordas där. När du "vriderpå" nyckeln så startar pumparna ett kort ögonblick, sedan går dom inte igång igen för än motorn "går runt" (alltså man "kör" på starten). Det är en "säkerhetsgrej". Pumparna ska stanna så fort motorn stannar, t.ex vid el olycka. Det hade ju inte varit så bra om det pumpar ut en hel tank bensin över en varm motor vid en krock.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Kolla på jorddledningarna på insuget (skruvarna som håller fast railsen), och jordanslutngjordjordanslutnginen i innerskärmen bakom höger strålkastare. Spridarrelät jordas där. När du "vriderpå" nyckeln så startar pumparna ett kort ögonblick, sedan går dom inte igång igen för än motorn "går runt" (alltså man "kör" på starten). Det är en "säkerhetsgrej". Pumparna ska stanna så fort motorn stannar, t.ex vid el olycka. Det hade ju inte varit så bra om det pumpar ut en hel tank bensin över en varm motor vid en krock.

Mvh
Lennart
Nu har allt detta gjorts. Men nu börjar vi få slut på idéer men allt börjar peka mot armaturen & pumpen, nått måste hänt där.

Kom ju som sagt väldigt lite bensin ur slangen och verkar inte alls vara det tryck det ska vara så får väll bli att ta loss armaturen och sätta tillbaka den gamla pumpen.
En del har skrivit om att det rostar hål på röret så det suger luft. Har inte varit med om detta själv, så jag vet inte var. Borde nästan vara inne i tanken, annars hade det ju läckt så det syns. för tankpumpen ska ju ge några l/min. i alla fall

Mvh
Lennart
lennarte skrev:En del har skrivit om att det rostar hål på röret så det suger luft. Har inte varit med om detta själv, så jag vet inte var. Borde nästan vara inne i tanken, annars hade det ju läckt så det syns. för tankpumpen ska ju ge några l/min. i alla fall

Mvh
Lennart
Mjo jag misstänker knas någonstans på armaturen. Vi lossade ju slangen som sitter på bränsletrycksregulatorn och kom inte en droppa soppa där när vi varken vred på tändningen eller försökte starta bilen. Vad jag förstått öppnar den vid ett visst tryck så om bränsletrycket skulle vara tillräckligt borde det väll iallafall kommit något?

Samma sak när vi vred om nyckeln med inkommande bränsleledningen lös, kom först redigt sprut, men andra gångerna endast en väldigt klen skvätt trots att pumpen surrar i tanken.
lennarte skrev:Har du koll på bränslefiltret, kanske kan vara det som strular. Du har inte kollat trycket direkt efter huvudpumpen??

Mvh
Lennart
Det byttes :) Nej vi provade inte lossa slangen helt, men lite soppa kom det iallafall för blev lite sprut från kopplingen när vi vred nyckeln med den lite avskruvad. Sen vet vi ju inte om trycket ens vara nära godkänt. ??:-/

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]