Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hej hej,

Nu har jag bytt ungefär allt som har med tändning att göra, och den gula triangeln med tillhörande varnings meddelande `Motor service erfordras` är borta.

Vad som sen hänt är att tomgången blev hemskt ojämn, och JA jag har rengjort spjället hos Volvo. Och när man åker på motorväg och släpper gasen så känns det som den liksom motorbromsar mycket mer än vanligt. Likadant när man kör på småvägar, det nästan rycket till lite när man släpper gasen.

Men så länge man håller jämn gas så går den som normalt. Vovlo sa att det kan vara ett relä som justerar kam-axeln som gär detta??? Dom sa att det kostar typ 1600Sek att byta detta och dom har det naturligtvis inte på lager så dom kan byta det först nästa vecka, men att jag kan använda bilen under tiden....

Helt sjukt, jag har tillbringat mer tid på väg till och från Volvo denna sommar än jag har haft semester....hade jag inte haft hojen så skulle jag blivit galen. (galnare)
Kan de inte va problem med bränsletillförseln?

dålig bränsletrycksregulator eller dålig soppa pump? en tanke :roll:

o ingen risk att den stora slangen som går till trottelhuset är smått defekt något hål eller spricka eller inte tillräckligt åtdragen? min blåste av i farten och bilen bromsade in sig själv o självdog :D
Senast redigerad av 1 IndustriDiamant, redigerad totalt 0 gånger.
IndustriDiamant skrev:Kan de inte va problem med bränsletillförseln?

Bra forslag, men hur kan jag testa/kolla detta?
Andreas2012 skrev:
IndustriDiamant skrev:Kan de inte va problem med bränsletillförseln?

Bra forslag, men hur kan jag testa/kolla detta?

Tyvärr kan jag bara rekommendera google, ja köpte bensinpump på skroten när jag hade liknande fel, men då hade jag kört med felet ett bra tag och bilen blev bara sämre och sämre och krånglade mer och mer tills den slutligen gav upp ( då hördes inte soppa pumpen vid tändning alls) men den kan ju även om den låter leverera för lågt bränsletryck.

kolla länkarna under kan va nått

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=62224

http://www.motorfordon.com/bilar/auto-r ... 64558.html
Man bockar och tackar för länkarna, är mer och mer övertygad om att detta problem har med bensin tillförseln att göra.

Och nu till det mer praktiska, är detta något en person som är mekaniskt efterbliven (som jag) kan göra eller behöver man proffshjälp för detta?
Hej igen allihop,

Och nu är trekanten tillbaka igen.... det konstiga är att tomgången är inte alltid ojämn och ryckig, utan mest när motorn nått arbetstemperatur....vilket kanske tyder mer på att problemet sitter i spjället, eller?
Hej igen,

Ledsen om jag är tjatig, Den gula irriterande trekanten är nu borta igen, men dom på Volvo vet inte vad det kan vara eftersom dom inte har några felkoder att gå efter, ger datorn felkoder om det tillexempel är schmuts i bränslefiltret eller om Bränslepumpen jobbar med reducerad kapacitet?
Idag tändes den där förhatliga trekanten igen med tillhörande meddelande om att motorservice erfordras......jag hoppas att tillsammans med dessa finns nu en felkod dom kan undersöka på Volvo.....less som satan just nu....

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]