Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Verdi skrev:Men det är egentligen inte vridmomentet som är intressant som sagt. Mer än indirekt.
Det är alltså precis tvärtom i verkligheten.
av Verdi
apersson850 skrev:
Verdi skrev:Men det är egentligen inte vridmomentet som är intressant som sagt. Mer än indirekt.
Hönan och ägget... Det som får hjulet att börja snurra är väl egentligen bränslets explosioner i cylindrarna. Bränslet innehåller energi som omvandlas till rörelseenergi i motorn. Ju mer motorn varvar desto fler explosioner per tidsenhet får vi och desto mer effekt får vi ut. Att olika motortyper har olika karaktärer beror väl i grund och botten på explosionens styrka. Diesel brinner annorlunda än bensin och överladdning ger också starkare smällar. Och ju starkare explosion desto mer effekt får man ut vid lägre varv.

Edit: Ren gissning från min sida men... Kan det vara så att diesel brinner långsammare och man därför kan "fånga upp" mer energi ur explosionen? Vilket också skulle göra väldigt höga varv svåra att nå då föregående explosion inte hinner bli klar tillräckligt snabbt?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:
Beror ju på motortyp o konstruktion, "motorn" i stridsvagn S hade väl bara löjliga 20-30 Nm i vrid men fick ändå bra fart på 40-tonsvagnen genom att ha en bra växellåda som kunde överföra de 500 hästarna till framdrivningen eftersom motorn varvade 40.000-50.000 rpm.

Men idealet är ju att ha ett vridmoment i motorn som är exakt samma som behövs i drivhjulen för då kan du kasta växellådan helt o hållet som i Tesla.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Då har wikipedia fel

103B: 39,7 ton
103C: 42,5 ton
Användarvisningsbild
av EjS
Edit: Ren gissning från min sida men... Kan det vara så att diesel brinner långsammare och man därför kan "fånga upp" mer energi ur explosionen? Vilket också skulle göra väldigt höga varv svåra att nå då föregående explosion inte hinner bli klar tillräckligt snabbt?

Ja - det stämmer. Diesel har längre carbon kedjor och brinnar långsammare än benzin. Därför varver dieselmotorn inte så mycket.
av joelf
apersson850 skrev:
Du måste skynda dig att ringa runt till tillverkare av fartygsdieslar, lastbilar, traktorer, båtmotorer, industrimotorer, entreprenadmotorer,bilar ja ända ner till gräsklipparen för de verkar ha fått det om bakfoten alla anger effekt i första hand när de beskriver sina produkter. ;-)
av joelf
ER skrev:
joelf skrev:
ER skrev: D5 är att föredra för den som inte snålar och fultrimmar så bilen blir olaglig att framföra på allmän väg..
Det är nog som så att många har ett visst basbelopp att hålla oss inom från den firman vi jobbar på, då går inte D5 AWD in, då kan man köpa en D4 AWD och sedan chippa den på så vis kan man äta kakan och ändå ha den kvar så att säga...
Då tar man FWD och problemet löst då max 10% eller färre som idag köper awd ny har behov av awd och om man ändå inte kan hålla sig inom beloppet tar man nästa steg till lägre utrustningsnivå om det måste till då ekonomi aldrig är hållbart argument emot detta med mera motor vs drivning/utrustning, fiktiva utsläpp och fiktiva gränsvärden är däremot ev. argument mot D5.
Din D4 blir ingen D5;a värdemässigt eller rent allmänt bara för du snålat och fultrimmat den eller ens trimmat den. Så nix du kan inte både äta kakan och ha den kvar, vissa bara tror det för värdet på fordonet är lägre en otrimmad D4:a vid bytet, lägre än D4 PS ,D5 och betydligt lägre än D5 PS så där finns legitima skäl att sätta hårt mot hårt på tjänstebilar och dylikt som inte ägs av privatpersoner när ev lånet slutbetalats.
Skall man bara ha bilen i 3 år är ju utrustningen mindre relevant än om man skall dras med den i 10år eller liknande.
Tror du tjänar på att tagga ner attityden lite, vi är ganska många som inte bryr oss om vad som står på bakluckan, för bilen har samma hårdvara som en D5 och numera samma programvara räcker för oss, värdet är inget att bry sig om då bilen ägs av företaget. Svågern fick inte plats med dragkrok pga att han ville ha annan utrustning, så vi satte på dragkroken sen, jag fick inte plats med D5 så jag löste det sen, för det går att lösa, metalliclack tex är väldigt jobbigt att lösa i efterhand, för om du bortser från emblemet på bakluckan är de samma det förstår du va? Jag ser i din signatur att du håller på att bygga om till 2014 utseende. Det kommer ju inte bli en 2014, inte samma värde som en, men du får en som ser ut som 2014 vilket är vad du vill, lite som fallet med omprogramerad d3/D4 AWD, det är en egenskap man är ute efter ibland måste man ta en genväg för att ens ha möjlighet eller spara lite.

Ha en trevlig kväll!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]