NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dongan
Då min låsbara hjulbult gått sönder så tänkte jag svetsa fast en mutter på varje låsbult.
Bör man koppla bort batteriet när man gör detta?
av dieselputte
Se till att jorda svetsen direkt i nån hjulbult (kan vara svårt när hjulet sitter där) så du slipper få strömmen genom hjullagret, för lagrets kulor mår nog inte bra av stora strömmar.

Koppla bort batteriet, lossa polerna

Mitt tips för att slippa skador på fälgarna baserat på egen erfarenhet:

Åkte in till en verkstad som hade engångsverktyg som de slog in i låsmuttern, sen var det bara att dra loss skiten. Gick på några hundringar och inga skador på fälgar :-)-)
av Malmstroem
Rekommenderar först ett besök på en Volvoverkstad.

Jag fick mina låsbara hjulskruvar bortskruvade gratis när jag hade förlagt min låsnyckel.

Även nu när jag hittat låsnyckeln så ligger de låsbara skruvarna i en påse i garaget.
av dongan
Min lokala volvo verkstad vill ha 500kr/bult så totalt 2000kr.
Finns verktyg på biltema för att få bort skadade låsbultar, kan ju vara ett alternativ.
av Jäverhammar
Jag rekommenderar iaf att koppla bort batteriet innan du börjar svetsa. Jag skulle ta bort bägge polerna men detta kanske är overkill...
Däremot jordklämman så nära svetsstället som möjligt
av dieselputte
TommyP86 skrev:Inte med en yttre lös hylsa som dessutom är härdad.

Detta verktyg funkar, jag hade Volvos låsbara hjulmuttrar, ett rejält slag med en rejäl slägga var det som krävdes för att verktyget skulle formas som original mönstret. Sen var det bara att skruva dän muttrarna, så man kan ju undra nyttan av låsbara muttrar ??:-/

http://www.biloverkstad.se/2014/02/03/l ... julbultar/
av dongan
Idag så löste vi detta problem.
Blev att svetsa på en bult på låsmuttern och sedan dra loss dom.
Provade först att svetsa på en mutter men det bet inte riktigt bra.
Och det blev inte ett enda märke på fälgarna.
Batteri var bortkopplat och jordningen gjordes i en hylsnyckel som satt på närmsta hjulmutter.
Användarvisningsbild
av Mekomanisten
dongan skrev:Idag så löste vi detta problem.
Blev att svetsa på en bult på låsmuttern och sedan dra loss dom.
Provade först att svetsa på en mutter men det bet inte riktigt bra.
Och det blev inte ett enda märke på fälgarna.
Batteri var bortkopplat och jordningen gjordes i en hylsnyckel som satt på närmsta hjulmutter.
Ni har säker sett mitt problem flera gånger och jag hoppas ni inte drar muttrarna som jag fick gå igenom, kolla in detta.
Min V50 är den första jag har och jag trodde nog att byta däck skulle vara en skitsak och en timmes lugnt jobb. Jo tjenamoss, den fösta muttern jag försökte lossa satt så in i h--vete så jag fick ta fram de fetaste verktygen jag hade. På med en skafthylsa och ett förlängningsrör på en meter. Så fick jag muttrarna att lossna en efter en. Hela tiden medan jag bröt med all kraft och 90kg vikt trodde jag att något skulle gå sönder. Flera muttrar fick jag hugga sönder för att få grepp med en 18mm och röret. Bedrövligt skitjobb de gör däckverkstäderna när de drar muttrarna med kanske 20kg så att en punktering på en illa plats blir omöjlig att fixa med original Volvo medföljande verktyg. Kombinationen skit muttrar från Volvo och en däckverkstad som inte kan nåt om momentdragning är egentligen en livsfarlig kombination. Nej, byt ut alla Volvos skit hjulmuttrar till bra kvalitets hjulmuttrar, använd kopparpasta på anliggningsytor och olja gängorna på muttrarna innan montering så slipper du problemen. Jag är fortfarande chockad över hur Volvo kan använda sådana skräp hjulmuttrar till bilarna. Det är ju för f-n en säkerhetsrisk!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jasså själv har jag inte upplevt några problem med Volvos hjulmuttrar.
Vad är det som är dåligt?

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]