Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeensa
Hello. Bilen har nu börjat strula litegrann. V70T5 år 2004, känns som att kraften svajar/kommer ojämnt. Märks bara på lätt belastning upp till ca75km/h. Lite som att bilen gungar fram men bara mjukt/lätt. Råkade ut för exakt samma fenomen förut och rengjorde då spjällhuset så gick bilen fint igen. Då vid 194tkm, nu står den på 220tkm. Kan man verkligen ha sån tur att behöva rengöra skräpet redan??? Trodde det skulle gå mycket längre mellan rengöringarna :-/

mvh jensa
Senast redigerad av 1 jeensa, redigerad totalt 0 gånger.
av garinge
Rengöring brukar vara nödfix, ju mer olja, skit och annat i spjället, sliter ut motorn i förtid och tillslut haverera den, så kanske är dags och byta spjäll..

Du får väl försöka rengöra igen, annars kanske det är byte som behövs..
av metalHJ
Annars har du en reglerventil till laddtrycket beläget vid vänstra sidan om luftburken fastsatt med clips, med 4 slangar anslutna. Denna kan uppge precis dom symtomen du talar om, med gungande och svajande acceleration. Hade nämligen nyligen det felet på min, och det avhjälptes med ny ventil. En sådan kostar runt 600:- på Volvo. Annars lossar du och ser om det sitter något skit i anslutningarna. Min var helt igensatt, så kanske hade avhjälpts med att bara rengöra.

Dock är ju min "bara" lättrycksturbon, så vet ej om T5'an har en sån ventil. Men kolla upp det i alla fall!
av jeensa
metalHJ skrev:Annars har du en reglerventil till laddtrycket beläget vid vänstra sidan om luftburken fastsatt med clips, med 4 slangar anslutna. Denna kan uppge precis dom symtomen du talar om, med gungande och svajande acceleration. Hade nämligen nyligen det felet på min, och det avhjälptes med ny ventil. En sådan kostar runt 600:- på Volvo. Annars lossar du och ser om det sitter något skit i anslutningarna. Min var helt igensatt, så kanske hade avhjälpts med att bara rengöra.

Dock är ju min "bara" lättrycksturbon, så vet ej om T5'an har en sån ventil. Men kolla upp det i alla fall!

Tack för tipset!

Är det "magnetventilen" du menar lr finns det ytterligare nån liknade pryl att kolla?

mvh jensa
av valln
Prylen ni pratar om ger felkod vid problem, men givetvis går det att byta istället för att läsa vida-koder då delen är så billig.
av metalHJ
Tror inte det är en magnetventil då jag får uppfattningen av att den styrs av vacuum. Ser så ut på slangarna som är anslutna! Huruvida det genereras felkod eller inte låter jag vara osagt då den inte är ansluten till någon direkt elektronik. Men att undersöka den är tämligen enkelt då den sitter så öppet och smidigt.

Ska rätta mig själv från förra inlägget där jag skrev 4 anslutna slangar som är fel. Det är bara 3!
av valln
Bara för att utrustningen saknar elkabel innebär det inte att den inte kan vara övervakad av motorstyrningen.

Edít: Jag undrar om det är rätt namn på ventilen, borde inte magnetventil ha elkabel?
av jeensa
]Lossade spjällhuset ikväll, visst var det smutsigt igen, inte lika mycket som förra gången men nu fanns där lite tunn oljefilm, bara så mycket att det kändes kladdigt. Var kommer det ifrån? Turbon börjar bli less, vevhusventilation som vill ha service?
Tacksam för tips!
Bild på huset;
Bild
av jeensa
Bild på själva spjällhuset, är detta det sämre lr bättre sorten?
Med vänlig hälsning jensa
Bild

Har en XC70 -16 som gått 16 000 mil. Har f&o[…]

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]