Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Bilnörden skrev:Det är ju olika från bil till bil beror ju på utrustningen. Vad man valt för hjul lär göra några kilo direkt.
Fast hjulen är väl ofjädrad massa eller vad det heter. Borde väl inte inverka på dragförmågan över huvud taget? Möjligtvis att det ger en marginellt större tröghet att accelerera...
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Schmoyoho skrev:
Bilnörden skrev:Det är ju olika från bil till bil beror ju på utrustningen. Vad man valt för hjul lär göra några kilo direkt.
Fast hjulen är väl ofjädrad massa eller vad det heter. Borde väl inte inverka på dragförmågan över huvud taget? Möjligtvis att det ger en marginellt större tröghet att accelerera...
Det var ju bara ett exempel på att olika utrustning påverkar tjänstevikt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Eftersom alla frångått ursprungsfrågan (inkl. mig själv) kan jag meddela att man inte kan få Four-C på XC70 längre. Fick ett ganska attraktivt förslag från försäljaren på en XC70 D4 AWD, men det infinner sig ingen "villha" känsla när jag är ute och provkör. Så skall det väl inte va om man skall lägga dryga 400k på en ny bil?

Näe, jag får nog avvakta... Four-C kunde ha ändrat på detta, men inte säkert.
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:Eftersom alla frångått ursprungsfrågan (inkl. mig själv) kan jag meddela att man inte kan få Four-C på XC70 längre. Fick ett ganska attraktivt förslag från försäljaren på en XC70 D4 AWD, men det infinner sig ingen "villha" känsla när jag är ute och provkör. Så skall det väl inte va om man skall lägga dryga 400k på en ny bil?

Han som betalar bestämmer :)
Användarvisningsbild
av MartinS
EjS skrev:
MartinS skrev:Eftersom alla frångått ursprungsfrågan (inkl. mig själv) kan jag meddela att man inte kan få Four-C på XC70 längre. Fick ett ganska attraktivt förslag från försäljaren på en XC70 D4 AWD, men det infinner sig ingen "villha" känsla när jag är ute och provkör. Så skall det väl inte va om man skall lägga dryga 400k på en ny bil?

Han som betalar bestämmer :)
Ja, och det lutar nog åt att det inte är värt 250k att byta en äldre fullutrustad XC60 T6 AWD mot en ny hyfsat utrustad XC70 D4 AWD. Det skulle kanske va kul första halvåret, sedan skulle jag nog börja ångra mig tror jag, framförallt när efterföljaren till XC70'n kommer ut på vägarna om ett år.
Användarvisningsbild
av EjS
Ja - det problem har jag inte. Med bilpriser och skatteregler i dk är det så lönsamt att ta begagnad - så när jag kollar bil nästa gång blir det i 2017 - och då en MY2014 eller tidigare!

Man vet vad man har men inte vad man får. Och oavsett att det skulle komma rep på din t6 och det är jävligt tråkigt att betala med hushållsbudgetten framför ett nybilslån och garanti - kan jag garantera dig för att det blir billigast i längden även om du har bensinmotor.

All snack om att alla som inte har nya xc90 är loosers är brainwash och marknadsavdelingens totala success ;)
av Schmoyoho
EjS skrev:All snack om att alla som inte har nya xc90 är loosers är brainwash och marknadsavdelingens totala success ;)
Inte hört något sånt snack men kan ju förstå att dagens t.ex V-/XC70:s blir "gamla" direkt när efterföljarna släpps, ungefär som att gamla XC90 mycket äldre väldigt plötsligt när nya modellen släpptes... om det var det du meande.

Vad gäller dig Martin så vet jag inte, varför byta bort en T6:a? T6:orna såldes väl bara med summum och då har du väl i princip en välutrustad bil med en av de bästa motrerna du kan ha i en volvo (bättre är väl bara nyare T6:an eller V8:an men med polestar har du ju ändå bättre drivlina). Har svårt att erinra mig att någon utrustning, några få modellår nyare bil eller en D4 (!) skulle göra en bra ersättare. Eller är det något specifikt du eftersöker?

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]