Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knutknop
Jag har läst någonstans, som jag tyvärr inte minns var, att Volvo har börjat med elektriskt assisterad styrservo. Jag är lite nyfiken och undrar om någon vet hur dom har löst det? Är det helt enkelt en traditionell styrväxel med en elektrisk hydralpump på sidan om istället för en pump som drivs av motorn. Eller är det så snyggt byggt att det sitter en elmotor inbyggd direkt i styrväxeln?

Vilka Volvomodeller kan man finna denna manick i och från vilken årgång.

Som sagt nyfiken...

/Knut
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, elmotordriven servopump är vanligt nuförtiden. Finessen ska vara att man inte behöver pumpa när man kör rakt fram, så spar man några droppar bränsle och det ser bättre ut i deklarationen.
Dessutom kan man relativt lätt fixa saker som progressiv servo, där servoverkan är olika vid olika rattutslag, och dessutom ställbar för att låta sig anpassas till hur olika förare vill att ratten ska kännas.

Vilka modeller det ingår i vet jag inte, men det sitter i min (progressiv servo, alltså).
av Schmoyoho
Tror det heter elektrohydraulisk styrservo mer exakt men varför vet jag inte. Har inte förrän nu vetat vad det inneburit, varför det borde heta elektrisk styrpumpsservo...? Antar det är bilar med detta som man kan höra surra t.ex vid parkeringsmanövrering.

Min MY07 S80, även den med progressiv servo, har iallafall inte elektrohydraualisk servo. Ovanstående med en MY12 verkar däremot ha det så logiskt sett infördes det väl någon gång däremellan :roll:
av Ronne
Elmotorn behövs väl för att bilen ska kunna styra själv med parkeringsassistent och Lane Keeping Aid (LKA).
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Ronne skrev:Elmotorn behövs väl för att bilen ska kunna styra själv med parkeringsassistent och Lane Keeping Aid (LKA).
stämmer bra det!
av Dundermuppen
Min förra V70 (2011) hade det definitivt. Det blev jag varse när generatorn dog. Sista systemet som dog innan själva motorn lade av var just servon och det var i rondellen precis bredvid verkstaden och det blev lätt trögt :-)
Sen kom jag precis fram till parkeringsrutan innan även motorn dog. Mycket dåligt jobb av Murphy då han borde låtit motorn dö mitt i en enfiliga rondellen istället...
Bara att traska in och hämta ut hyrbil via assistansen och köra vidare, otroligt smidigt. Måste ge beröm till Bilmånsson i Eslöv då eftersom de precis alltid behandlat mig väl trots att jag är en simpel privatperson.
av Knutknop
Okej, Tack för informationen. Jag hade hoppats att allt blivit integrerat direkt i styrväxeln men då har man alltså fortfarande ett system som bygger på att man pumpar en vätska (olja). Borde finnas utrymme för förbättring där tycker man. Dock är det ju en stor förbättring att gå från ett system som pumpar beroende på motorns varvtal hela tiden även när det inte finns något eller ett väldigt litet behov.

Följdfråga:
Bygger den elektriska pumpen upp ett tryck i en accumulator eller liknande så att den inte behöver pumpa hela tiden utan bara när trycket sjunkit? Ungefär som en vattenpump med trycktank. (hydrofor)

Har sett bilar där även bromsservot är hydraliskt och inte vacuumassisterat. Men det har kanske inte Volvo börjat med? Vissa modeller BMW tror jag har det.

/Knut
Användarvisningsbild
av js1
Knutknop skrev:Har sett bilar där även bromsservot är hydraliskt och inte vacuumassisterat. Men det har kanske inte Volvo börjat med? Vissa modeller BMW tror jag har det.
/Knut
Min Volvo 440 1990 hade det. Numera vet jag inte hur det förhåller sig.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Det är ju så att man kan inte ha det på något annat vis än assisterande, skulle man ha elmotorn direkt i styrväxeln så tappar man all styrförmåga när elmotorn slutat fungera.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bilarna utan vea har (som jag fattat) antingen servopump på motorn, senare elservopump men fortf. hydrauliskt. Bilar med vea har elmotor rätt på styrväxeln, därför har de (med utrustningen) Lane keeping aid, istället för lane departure warning som finns på hydrauliska systemen. Rätt?

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]