- tis 04 aug 2015, 22:31
#994285
Har en V70 1997 awd
Har problem med oljeläckage, lokaliserade det till luftintag vid turbo, tog lös luftröret och hittade kletig olja.
Fanns även kletig olja under skyddsplasten till tändstiften (från oljepåfyllningen förmodligen)
läcker även från servon men det har väll ingen betydelse..
Har känt efter och oljereturen från turbon är torr så tror inte det är något läckage där.
Läste lite om att det kan vara vevhusventilation och allt tyder på det när jag såg rök från oljestickan och satte påse över oljepåfyllningen och den blåstes upp.
så jag gjorde rent vevhusventilationen, bytte oljefälla och rör och anslutning mot blocket, pillade ut massa hård skit ut nedre hålet till blocket, gjorde rent så ja kunde se en metallisk vägg genom hålen.
blåste med tryckluft i vakumlangar och spolade med bromsrengörning, lossade det långa röret/slangen som går runt motorn å blåste i.
när jag satt ihop det så är det fortfarande läckage och fortfarande övertryck i motorn..
drog åt slangklämman vid luftintag till turbon å nu verkar det inte läcka där, men kan inte lokalisera vart.
då kommer frågan:
Ska jag pröva motorrensning med omega 907?
jag har inte bytt olja och filter än, vet inte när det var gjort sist så det ska ju göras ändå.
eller vart kan jag rengöra? för det är väll säkert täppt nån mer stans. oljereturen till turbo?
/Dan
Har problem med oljeläckage, lokaliserade det till luftintag vid turbo, tog lös luftröret och hittade kletig olja.
Fanns även kletig olja under skyddsplasten till tändstiften (från oljepåfyllningen förmodligen)
läcker även från servon men det har väll ingen betydelse..
Har känt efter och oljereturen från turbon är torr så tror inte det är något läckage där.
Läste lite om att det kan vara vevhusventilation och allt tyder på det när jag såg rök från oljestickan och satte påse över oljepåfyllningen och den blåstes upp.
så jag gjorde rent vevhusventilationen, bytte oljefälla och rör och anslutning mot blocket, pillade ut massa hård skit ut nedre hålet till blocket, gjorde rent så ja kunde se en metallisk vägg genom hålen.
blåste med tryckluft i vakumlangar och spolade med bromsrengörning, lossade det långa röret/slangen som går runt motorn å blåste i.
när jag satt ihop det så är det fortfarande läckage och fortfarande övertryck i motorn..
drog åt slangklämman vid luftintag till turbon å nu verkar det inte läcka där, men kan inte lokalisera vart.
då kommer frågan:
Ska jag pröva motorrensning med omega 907?
jag har inte bytt olja och filter än, vet inte när det var gjort sist så det ska ju göras ändå.
eller vart kan jag rengöra? för det är väll säkert täppt nån mer stans. oljereturen till turbo?
/Dan