...

Moderator: Moderatorer

V60D5AWDPolestar skrev:Rasslet från dubbdäck på sommaren.

Hehe WTF :roll:
erikn skrev:Fast den är ju så stor, men jag håller med om att den borde vara en cirkulationsplats. Lagom storlek för det. Den här lilla skiten är dock lite ovanlig.

https://www.google.se/maps/@59.231766,1 ... 312!8i6656
Den är ju gigantisk jämfört med två rondeller vi har här i byn. Det är i princip två korsningar med en blomma i mitten.
Användarvisningsbild
av erikn
Att den är udda beror på att den inte är en cirkulationsplats, fast den har en rondell i mitten. Det är väjningsplikt inuti. De som åker rakt fram åker på huvudled.

Små cirkulationsplatser (i mina ögon ett otroligt missbruk) finns det massor av. Man har lust att bara köra över stolparna i mitten. T.ex. den här,

https://www.google.se/maps/@59.173615,1 ... 312!8i6656

Eller den här där det inte ens finns något att runda.

https://www.google.se/maps/@59.252794,1 ... 312!8i6656
Folk utan självinsikt i trafiken, idag hände följande:
Kör på en flerfilig huvudled, står längst fram vid ett rödljus och till höger om mig står en Merca.
Båda kör rakt fram när det slår om till grönt och när vi kommit över korsningen så svänger vägen svagt åt vänster där jag ligger följsamt i min fil medan jag i ögonvrån ser hur Mercan (som ligger jämsides) kommer närmre och närmre min bil. Jag tittar mot föraren som trots allt håller ögonen på vägen, får ingen kontakt så jag tutar och gasar på så han hamnar snett bakom mig. Detta är förhållandevis väldigt breda filer så det finns gott om utrymme för båda parter att ta ut denna nätta "kurva" rejält.

Herren (45+ med hela familjen i bilen) blir i detta läge helt vansinnig och pekar finger ett par gånger och blinkar med hellyset. Om det är någon som ska va sur så är det väl ändå jag som höll på att få en tysk intryckt i sidan på grund av att denne inte kan framföra sitt fordon rätt.
Vi kör vidare och han ligger nu i samma fil som jag och hetsar stundvis upp i röven på mig och bromsar in för att visa sitt missnöje med helljuset ännu en gång. Långfingret har han här visat fler gånger än vad jag gjort de senaste 10 åren.
Längre fram kommer ett rödljus, vi hamnar bredvid varann igen och han pekar på att vi ska svänga av och "snacka". Här låste jag faktiskt dörrarna, han såg bra sugen ut på att veva lite. Det blir grönt, jag ler åt honom, ger honom en slängkyss och susar iväg. Och där slutade han hetsa. Tänk vad lite kärlek kan göra! :lol:

Skämt åsido, jag har själv blivit tutad på för att jag haft för dålig koll i exempelvis jobb-kärrorna som är av modell större men i sådana lägen försöker jag ändå vinka lite snyggt och "be om ursäkt".
I situationer som dessa är jag glad att jag har dashcamen för med tanke på hur han betedde sig så hade han med största sannolikhet blånekat och skyllt på mig om han nu hade tagit denna kurva ännu snävare så vi hade skrapat plåt.
Finns verkligen idioter i alla former! Är ju inte direkt någon världsmästare i bilkörning, men däremot har jag en hyfsad självinsikt och framförallt en stor respekt för mitt och andras bräckliga liv. Detta är det som jag irriterar mig allra mest i trafiken - att folk inte har någon respekt för sitt eller andras liv! De verkar inte förstå vilken skada de kan orsaka när de framför sina fordon omdömeslöst (som mercan för dig Grillchips).

Ibland har man lust att stoppa idioterna och förhindra fortsatt färd. Dessvärre lär det ge en bitter eftersmak för mig själv!
Ja, det är tråkigt när människor hela tiden måste hävda sig i trafiken och leka allan ballan som gubben i mercan. Men när vi inte vill anställa människor som upprätthåller trafikens lagar och regler så kommer det bara bli sämre och sämre.
Bra dock med dashcam för försäkringsärenden, har själv nyss införskaffat en. :)
Steffe3 skrev:Folk som inte kopplar när man blinkar på dom med både helljus och dimljus. Menar, bakdimljus gör inte mycket nytta mitt på dagen i klart väder ;p
Fast det kan vara svårt att förstå vad folk menar med sitt blinkande. Blinkar de på mig eller någon annan? Blinkar de för att varna för poliskontroll? Ja, det finns ju idioter utan konsekvenstänkande som gör det. Eller blinkar de för att de råkat komma åt spaken?
grillchips: Hehe den som visade fingret är verkligen är ett bra föredöme, en ledare av rang, årets far och borde bli Frankrikes nästa president ??:-/
llesrof skrev:
Steffe3 skrev:Folk som inte kopplar när man blinkar på dom med både helljus och dimljus. Menar, bakdimljus gör inte mycket nytta mitt på dagen i klart väder ;p
Fast det kan vara svårt att förstå vad folk menar med sitt blinkande. Blinkar de på mig eller någon annan? Blinkar de för att varna för poliskontroll? Ja, det finns ju idioter utan konsekvenstänkande som gör det. Eller blinkar de för att de råkat komma åt spaken?
Mjo det kan ju såklart vara en aning otydligt. Men det är ju sällan man som bakomvarande varnar för framförvarande poliskontroll iaf :wink:

Detta var så gott som allmänt vedertaget där & när jag tog körkort iaf: (nu vet i tusan)
1-2 snabba blink = Du har något "fel" på belysningen (alt. att jag kommer att köra om dig nu, men det märker du ju strax om det var därför jag blinkade)
3+ blink = Fara / Poliskontroll / Se upp längre fram iaf / Du har något allvarligt fel på bilen (känns den som den ska? eller hänger bakstötfångaren lös)

Hur som så skadar det ju inte att ta en titt på instrumentpanelen om någon blinkar på en eller ta en snabb yttre kontroll när man stannar

PS: Hoppas detta med att varna för poliskontroller upphör helt men det är ju en annan diskussion :wink:
Micce1980 skrev:
Mjo det kan ju såklart vara en aning otydligt. Men det är ju sällan man som bakomvarande varnar för framförvarande poliskontroll iaf :wink:
Eller så är det en hejsan-på-dejsan-blink till bilen jag just möter. Det får nog vara så att vi är helt ensamma på vägen för att jag skall bry mig om någons blinkande.
  • 1
  • 293
  • 294
  • 295
  • 296
  • 297
  • 553
Ny Kartuppdatering

Jag har bara sett ett sådant här fall. […]

Inte idag, men kanske imorgon, så ska det v&[…]

Har läst väldigt många tråda[…]

Service Peugeot 107 2007