Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusFriberg
Hej
Jag har en mkt fin 850-92 med AC. Aldrig vinterkörd. Bilen har stått still i ett år (samlarbil).

FEL NR 1
AC:n bara går några sekunder innan den slår ifrån. Så håller den på. Ej klimatanläggning, bara AC.
Har någon tips på hur jag åtgärdar detta?

FEL NR 2
När jag trycker på knappen återcirkulation hör jag en motor som går och ett spjäll som slår till men
så håller det på, om och om igen. Även här är ngt fel. Har någon tips på hur jag åtgärdar detta?

Många tack!
Magnus Friberg, Bankeryd (Jönköping)
0703-372761
Användarvisningsbild
av erikn
För lite gas i.
av MickeM
Hej.

Du menar att pumpen stannar efter ca 5sek, och startar igen av sig själv efter några sek, osv osv?

Eller måste du starta om systemet?

Om den slår av och till onormalt ofta, så är det säkert lite för lite köldmedium. (Min gör som du beskriver, och den har för lite, men funkar)

Måste du starta om systemet, så behöver magnetkopplingen shimsas om.

Mvh,

Micke.
Användarvisningsbild
av taxi
Är det snabba cykler även vid varm väderlek? Funkar kupéfläkten som den ska? Utan tillräcklig luftgenomströmning kan inte kompressorn gå för länge heller.
av xxargs
Om den slår av och på i 5 sekundersintervaller så är det med mycket stor sannolikhet köldmediebrist då i en bil med orificer-AC är det lågtryckpressostaten på kompressorns sugsida som slår av kompressorn så fort lågtrycksidan går lite under 2 Bar tryck (gör också så om ventilation-fläktpådraget är lågt och det blir väldigt kallt i evaporatorn - men då i mycket längre tidsperioder i typ 30 sekunder och längre)

Ett av problemen är att du inte kör denna på vintern och motionerar kompressorn så att dess tätningar håller tätt (mycket tunn oljefilm i tätytorna, det är när det trycks hål i oljefilmen efter en tid stillestånd som gör att gas börja läcka ut) och ju mer sliten kompressorn är ju oftare måste kompressorn motioneras för att hålla tätt. Med motion menas att kompressorn skall arbeta någon halvminut per månad och är kompressorn mer sliten så får man köra var 14 dag och mycket sliten 1 ggr i veckan. Modernare bilar med klimat-paket så sköts detta automatiskt kort efter varje motorstart och även om det är kallt ute (dock brukar det låta bli att motionera om det är kallare än -5 - -10 grader C) - _Om_ man har AC-knappen intryckt även vintertid!!.

Detta förutsätts också att bilen faktiskt startas någon så när regelbundet på vintern.
av ruk4star
Min pump stänger av och på hela tiden utan att jag startar om systemet.
Hade min V50 -07 inne i förrgår på AC Service och då fanns inget läckage så de fyllde upp smörjmedel i kompressorn samt ny gas.
Den funkade till i går på väg på semester men slutade att fungera efter ca 10 mil.

Att den beter sig såhär pga att den saknar gas är inte hela sanningen. Måste vara något annat fel också. Någon som vet vad detta kan bero på?
av MickeM
ruk4star skrev: lör 20 jun 2020, 13:19
Den funkade till i går på väg på semester men slutade att fungera efter ca 10 mil.
Funkat den igen efter ett tag?
Eller är AC död nu?

Funkar den efter en stund igen är det symptomet av för stort spel i magnetkopplingen. Shinsning, isf.

Att AC pumpen slår av och till i intervaller är normalt beroende.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MickeM skrev: lör 20 jun 2020, 21:19 Funkar den efter en stund igen är det symptomet av för stort spel i magnetkopplingen. Shinsning, isf.
Har man (måttligt) för stort spel i kopplingen så funkar kompressorn så länge det är någorlunda svalt i motorrummet men blir det riktigt varmt så orkar solenoiden inte längre dra in kopplingsplattan. Antagligen för att resistansen i solenoiden ökar med temperaturen så att strömmen och därmed magnetfältet minskar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jösses vilken knepig sits miljölagstiftningen har satt oss i
Jo nu har jag läst på. Det anses normalt att AC:n tappar 10% av köldmediat per år. Nu är min AC inte fylld på 21 år så rent teoretiskt borde det vara mindre än 10% kvar. Men kyler gör den så det finns förmodligen mer än så, en ovanligt tät AC alltså. Problemet är bara att hitta någon som är villig att fylla på. Pratade med Volvo och de meddelar att de inte får fylla på utan att först hitta läckan. Men det finns ju ingen läcka, AC:n har faktiskt gas kvar efter 21 år och ni säger själva att det är normalt att tappa 10% per år försökte jag. Det hjälper inte meddelar verkstan, vi får inte fylla på innan vi hittat läckan. SUCK :-/ Måste man alltså arrangera en läcka, peka på den och säga till verkstan -"här är den, täta läckan och fyll på"?
Eller låta Volvo felsöka på löpande räkning för att själva inse att det inte finns en läcka? Att ge ett pris är omöjligt meddelar de. Jag anar var det kommer att landa prismässigt...
En annan firma ansåg att man måste läcksöka, byta torkfilter, strypventil o sen ladda. Det blev väldigt många tusenlappar.

Nåväl, det finns firmor på nätet som säljer R134a-ersättning. Dvs kolväten, inte freon. Den påstås fungera lika bra.
Är det någon här som har provat? Och vad händer när kolväten blandas med den "äkta" R134 som finns kvar?
Jag antar att det värsta som kan hända är att kompressorn ger upp, det kommer den förmodligen att göra så småningom i vilket fall.
En annan firma jag ringde till sa faktiskt något om "ersättning till R134", är det så att även AC-företagen har börjat ladda med kolvätevarianten?

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!