Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
Jo så är det ju. Men "högt vrid" implicerar att effekten kommer vid lågt varvtal och man kan utifrån det dra slutsatsen att motorn inte behöver varvas så mycket för att få ut effekt. Nu är det ju inget jätteproblem med standardmotorer men det säger ändå nåt om karaktären på motorn. En bensinsugmotor kan ofta kännas tunnare vid "vardagskörning" än överladdade motorer. Särskilt diesel är ju råstark vid lägre varv. Men då saknar de något vad gäller gångkultur, ljud och varvvillighet istället. Sånt som andra kanske tycker är viktigare.
Användarvisningsbild
av frasse4
Mja, vad högt vrid kontra effekt säger är ju att motorn inte kan varva så mycket eftersom vrid*varv är effekt. Sedan är ju även en sugdiesel trött på låga varv...
Användarvisningsbild
av apersson850
Tompamannen skrev:Effekten däremot är en enhet som alltid kan uttryckas utan varvtalets inverkan.
Inte alls. För att kunna avgöra hur motorn fungerar när man kör vill man förstås inte bara veta vilken effekt som utvecklas, utan även vid vilket varvtal. Hur en motor fungerar i vardagstrafik kan man inte avgöra bara man vet att den har 200 hk. Men om man ser att den lämnar 200 hk vid 4500 r/min inser man att motorn har en helt annan karaktär än om den ger 200 hk vid 8200 r/min.

Så det är effektkurvan plottad över varvtalet som är intressant, inte bara toppeffekten, när man ska avgöra hur en bil fungerar vid normal körning. För max acceleration spelar det ingen roll; då antas man ju ligga så nära toppvarv som man kan hela tiden.
Vridmoment- och effektkurvorna är ju för övrigt tätt sammanlänkande, för precis som skrevs ovan är effekt = vridmoment * varvtal.

För övrigt är det vridmomentet som sätter saker i rörelse, inte effekten, så det är tvärtom gentemot vad du skrev. Det inser man dessutom lätt om man funderar på hur man ska komma igång från stillastående. Då är varvtalet på hjulen noll, så det blir ingen effekt alls som utvecklas i startögonblicket. Däremot kan vridmomentet vara större än noll öven utan varvtal, och det är det som gör att du överhuvudtaget kommer iväg till jobbet på morgonen (om vi nu antar att du kör bil). Effekten blir så att säga en biprodukt av att ett vridmoment accelererar hjulen och därmed ökar varvtalet.
Användarvisningsbild
av ER
Tompamannen skrev:Vridmomentet säger ingenting om en bils prestanda då det är biprodukt av effekten vid ett visst varvtal. Det är effekten som får bilen att accelerera. Alla växellådor i bilar är utväxlade efter vilken effekt motorn ger och vad max varvtal ligger på. I dagligt tal så pratas det ofta om "bra vrid" osv. men det betyder i fysikalisk mening ingenting egentligen då man måste nämna ett varvtal i sammanhanget. Effekten däremot är en enhet som alltid kan uttryckas utan varvtalets inverkan.
Har haft bilar åt båda hållen dvs hög effekt fast mindre vrid samt högt vrid och lägre effekt. 100% av gångerna så var vridet att föredra om man inte rödljustävlade vilket man slutar med när man mognar med åren.
Har även testat två helt identiska motorer visserligen i olika bilar men den berömda 140 och 170 snurran då jag hade 170 i S60:n och fått äran att testa en V70 med den svagare 140 snurran. V70:n kändes piggare vid normal körning då S60:n snurra vaknade vid ca 4-5000 rpm och där ligger man ju jämt eller inte.
av perhall
ER:s erfarenhet kan jag inte riktigt förstå. 170 har en annan vridkurva än den "strypta" 140, det stämmer, men eftersom 170 har lägre utväxling, dvs varvar mer, och S60 är lättare kan S60:n i detta fall inte under några omständigheter vara tröttare (varken objektivt eller subjektivt) än en 140 hk V70.
av perhall
Verdi skrev:Nu är det väl ingen som hävdat att trim höjer värdet på bilen? Kommer nog inte själv att trimma min kommande XC70 förutom möjligen hos Polestar men jag kan förstå lockelsen.

Egentligen räcker originaleffekten till för biltypen. En XC70 är så sävlig i sitt uppträdande så att ha en stark motor är i det närmaste bortkastat. Tycker det är skönt.

Dock, ska man prata hetsputtar i trafiken så är det ju ofta nån Volvo med D5-emblem där bak som verkar tro att de kör nån slags värstingbil... ;-)
Jo, Polestar hävdar det! Fram till för några månader sen så var det första budskapet som mötte besökaren av polestar.se - höj din bils värde!
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Fnys. Höj din bils kostnad stämmer bättre. Men fungerar inte lika bra i marknadsföringssyfte.

När det gäller upplevelsen av olika motorer så hänger det förstås samman med utväxlingen. Men om man ser till acceleration genom växlarna kan en lägre slutväxel kompenseras av att föraren byter växel tidigare, för han tycker det surrar för mycket annars, och då kan ju en motor som utvecklar sin effekt vid lägre varvtal kännas piggare, trots att den har lägre toppeffekt. Dessutom blir de flesta mer imponerade av motorer som drar iväg vid lägre varvtal. Att det ska hända något när det snurrar och dånar som värst tar man liksom för givet.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Tompamannen
apersson850 skrev:
Tompamannen skrev:Effekten däremot är en enhet som alltid kan uttryckas utan varvtalets inverkan.
Inte alls. För att kunna avgöra hur motorn fungerar när man kör vill man förstås inte bara veta vilken effekt som utvecklas, utan även vid vilket varvtal. Hur en motor fungerar i vardagstrafik kan man inte avgöra bara man vet att den har 200 hk. Men om man ser att den lämnar 200 hk vid 4500 r/min inser man att motorn har en helt annan karaktär än om den ger 200 hk vid 8200 r/min.

Så det är effektkurvan plottad över varvtalet som är intressant, inte bara toppeffekten, när man ska avgöra hur en bil fungerar vid normal körning. För max acceleration spelar det ingen roll; då antas man ju ligga så nära toppvarv som man kan hela tiden.
Vridmoment- och effektkurvorna är ju för övrigt tätt sammanlänkande, för precis som skrevs ovan är effekt = vridmoment * varvtal.

För övrigt är det vridmomentet som sätter saker i rörelse, inte effekten, så det är tvärtom gentemot vad du skrev. Det inser man dessutom lätt om man funderar på hur man ska komma igång från stillastående. Då är varvtalet på hjulen noll, så det blir ingen effekt alls som utvecklas i startögonblicket. Däremot kan vridmomentet vara större än noll öven utan varvtal, och det är det som gör att du överhuvudtaget kommer iväg till jobbet på morgonen (om vi nu antar att du kör bil). Effekten blir så att säga en biprodukt av att ett vridmoment accelererar hjulen och därmed ökar varvtalet.
Detta har diskuterats i otaliga trådar och dom allra flesta har samma missuppfattning som dig. Utan effekt kan du inte utföra något arbete. Jag orkar inte fortsätta diskussionen, men googla gärna!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror på. Du kan uträtta ett arbete som består av att exempelvis hålla en hiss på en viss nivå utan någon nyttig effektutveckling. Du har ingen rörelse, alltså inget varvtal på trumman som hisslinan är lindad runt, men du har ett vridmoment som motsvarar tyngdaccelerationen. Men då effekten är vridmomentet gånger varvtalet, och varvtalet är noll, blir effekten också noll. Den enda effekt som utvecklas är förlusteffekt som värme i motorlindningarna. Att hålla en bil stilla i en backe genom att puttra lite lagom med motorn i riktning uppför är samma sak. Ingen nyttig effekt utvecklas (hjulen snurrar inte), men förlusteffekt finns förstås i kopplingen, och den kommer från motorn.

Fenomenet är förstås lättare att se i en elmotor, som kan ge ett vridmoment utan att ha något varvtal alls. Tittar man bara på förbränningsmotorer är risken större att man får fel för sig.

Så missuppfattningen ligger på din sida. Du har blandat ihop nyttig effekt med förlusteffekt.
av Tompamannen
apersson850 skrev:Det beror på. Du kan uträtta ett arbete som består av att exempelvis hålla en hiss på en viss nivå utan någon nyttig effektutveckling. Du har ingen rörelse, alltså inget varvtal på trumman som hisslinan är lindad runt, men du har ett vridmoment som motsvarar tyngdaccelerationen. Men då effekten är vridmomentet gånger varvtalet, och varvtalet är noll, blir effekten också noll. Den enda effekt som utvecklas är förlusteffekt som värme i motorlindningarna. Att hålla en bil stilla i en backe genom att puttra lite lagom med motorn i riktning uppför är samma sak. Ingen nyttig effekt utvecklas (hjulen snurrar inte), men förlusteffekt finns förstås i kopplingen, och den kommer från motorn.

Fenomenet är förstås lättare att se i en elmotor, som kan ge ett vridmoment utan att ha något varvtal alls. Tittar man bara på förbränningsmotorer är risken större att man får fel för sig.

Så missuppfattningen ligger på din sida. Du har blandat ihop nyttig effekt med förlusteffekt.
Du måste ha effekt för att driva bilen framåt. Jag kan hålla min bil stillastående i en backe på bromsen, men jag måste erhålla motoreffekt för att driva bilen framåt. När bilen hålls på bromsen är väl likt din hiss ett lastföfarande? Det var 20 års sedan jag läste teknik.
Du kan ha rätt i viss del av ditt resonemang men det är inte motorns vridmoment (observera Motorns vridmoment) som avgör bilens accelerationsförmåga. Det är arean under effektgrafen som avgör bilens förmåga att accelerera, naturligvis ihop med korrekt växellåda. Om en bil har 600Nm vid 1000rpm säger inte ett skit om motorns förmåga.
https://absolutman.wordpress.com/2012/1 ... ridmoment/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]