NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ferniss
Helt plötsligt hörde jag ett vinande ljud när jag körde min fina v50 -05 2,4i (alltså ingen turbo) som gått snart 19000.
Det låter nästan ingenting på tomgång men vid minsta gaspådrag så hörs det tydligt. Ljudet blir ljusare ju högre varv motorn går och det slutar inte när jag släpper gasen, utan först när motorn är nere på tomgång.

Någon som har någon idé på vad du kan vara?
av ferniss
Har nu hittat problemet så skrivet det här så andra med liknande fel kan få hjälp.

Det var hjullagret i remspännaren till AC:n som var på väg att gå sönder.

Bara att ta bort höger framhjul, samt plasten innanför så ser man två remmar med varsin spännare. Bara att lossa på ena remmen kolla om det fortfarande låter, blir det tyst så är det spännaren till den remmen som är trasig annars är det den andra.
Väldigt enkelt jobb.
av dieselputte
ferniss skrev:Har nu hittat problemet så skrivet det här så andra med liknande fel kan få hjälp.

Det var hjullagret i remspännaren till AC:n som var på väg att gå sönder.

Väldigt enkelt jobb.
Har du bytt spännaren? Du nämner 2 remmar, var det remmen som även driver generatorn som du lossade?

Det kan även vara generatorn som orsakar det vinande ljudet.
av ferniss
Har fått spännaren till remmen som går mellan motor och AC bytt. Samt båda remmarna för dom var spruckna.

Detta jobbet gjordes förra veckan och ljudet försvann. Galant tänkte jag enda tills idag då jag fick ett vislande/skrikande ljud istället. Antagligen från generatorn [DISAPPOINTED FACE]

Så nu är det bara att byta den också..

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]