...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Absolut.. Men väjningsplikten gäller fram till nästa avfart.. Så om någon kör in i cirkulationsplatser och sen smäller med någon från vänsterfilen som skulle ut vid nästa avfart åker den som precis åkt in i cikulationsplatsen på skulden.. Men det är nog det enda läget där den i vänsterfilen inte åker på skulden också...
av Waizguy
Jag tror faktiskt inte att han hade åkt på det. "Tette" skrev att han skulle rakt fram i cirkulationsplatsen, den grå Avensis'en är redan i cirkulationsplatsens innerfil och ska köra ut på samma avfart som "Tette". Nu har "Tette" redan integrerats i cirkulationsplatsen och den grå Avensis'en är väjningspliktsskyldig.
"Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta."

En annan femma hade varit om Avensisen skulle ut till höger om "Tette" och "Tette" då kört rakt in i cirkulationsplatsen och krockar med Avensis'en. Enda sättet som han hade blivit skyldig. Avensis'en kunde ha hållt sig i sin fil, tittade säkerligen varken i backspegeln eller över axeln utan tyckte att alla skulle väja för honom/henne, känner igen mentaliteten. Grädden på moset var såklart den uteblivna och obligatoriska blinkningen ut. Men enligt studier så förstår ju inte 50% av Svenskarna det, så kanske inte kan beskyllas för hårt :D

Detta är bara en teori, jag var ej på plats :) men enligt beskrivning och lagstiftning hade "Tette" ej blivit skyldig.

/// Waiz
av Tette
joel80 skrev:Absolut.. Men väjningsplikten gäller fram till nästa avfart.. Så om någon kör in i cirkulationsplatser och sen smäller med någon från vänsterfilen som skulle ut vid nästa avfart åker den som precis åkt in i cikulationsplatsen på skulden.. Men det är nog det enda läget där den i vänsterfilen inte åker på skulden också...
Waizguy skrev:Jag tror faktiskt inte att han hade åkt på det. "Tette" skrev att han skulle rakt fram i cirkulationsplatsen, den grå Avensis'en är redan i cirkulationsplatsens innerfil och ska köra ut på samma avfart som "Tette". Nu har "Tette" redan integrerats i cirkulationsplatsen och den grå Avensis'en är väjningspliktsskyldig.
"Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta."

En annan femma hade varit om Avensisen skulle ut till höger om "Tette" och "Tette" då kört rakt in i cirkulationsplatsen och krockar med Avensis'en. Enda sättet som han hade blivit skyldig. Avensis'en kunde ha hållt sig i sin fil, tittade säkerligen varken i backspegeln eller över axeln utan tyckte att alla skulle väja för honom/henne, känner igen mentaliteten. Grädden på moset var såklart den uteblivna och obligatoriska blinkningen ut. Men enligt studier så förstår ju inte 50% av Svenskarna det, så kanske inte kan beskyllas för hårt :D

Detta är bara en teori, jag var ej på plats :) men enligt beskrivning och lagstiftning hade "Tette" ej blivit skyldig.

/// Waiz
Jag är varken särskilt duktig på paint eller beskriva saker i text men enligt mitt fina försök till paintbild så måste jag nästan anse mig icke vållande om det hade smällt. Nu har jag visserligen inte haft körkortet i mer än 12 år menmen... Bild

Jag anser att jag kan köra in höger fil före eller efter personen som kör i vänster fil (innerfil) och att denne då ska visa med blinkers och ett sk filbyte i rondellen om den har för avsikt att köra ut i höger körfält, annars fortsätter man i vänster fil till nästa avfart eller tar vänster fil i samma utfart som mig om det är tvåfiligt. Eller tänker jag tokigt?

Tette
P.S Waizguy, jag är tjej :wink:
av Mwi
Lite värdelöst vetande i tråden :D
När det gäller rondeller i Frankrike så är det högerregeln som gäller för de som kör in i rondellen, de i rondellen har väjningsplikt. Om jag kommer ihåg rätt så har rondellen vid Triumfbågen sex filer och tolv anslutande gator, själv har jag inte kört i den rondellen men i Paris. Sammanfattningsvis spännande och man skall se sin bil som ett bruksföremål inte en altartavla :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
Ja i Tettes fall så hade den andra som du Waizguy säger integrerats i rondellen redan. Då kunde Tette ha valt att köra vidare i rondellen utan att köra ut i vare sig höger eller vänster körfält, och ändå inte varit vållande om den andra föraren körde in i honom från vänster körfält.
Rent lagmässigt får man dumt nog ligga i höger körfält trots att man ska till vänster i en cirkulationsplats.. :( Och de som då ligger till vänster bredvid en och t.ex ska rakt fram får inte korsa höger körfält utan att det är fritt.
av Waizguy
Mwi:
Jag kan lägga till mer onödigt vetande med att alla cirkulationsplatser klassas inte idag som en enfilig väg. Det finns fortfarande ett fåtal äldre "rondeller" där högerregeln gäller, de saknar just symbolerna för cirkulationsplats och väjningsplikt. Jag undrar hur det följs gällande högerregeln i dessa :D.

Tette skrev: P.S Waizguy, jag är tjej :wink:
Då ber jag om ursäkt för alla "han" jag skrev :)
joel80 skrev:Rent lagmässigt får man dumt nog ligga i höger körfält trots att man ska till vänster i en cirkulationsplats.. :( Och de som då ligger till vänster bredvid en och t.ex ska rakt fram får inte korsa höger körfält utan att det är fritt.
Håller med om att lagen är lite konstig på den biten men cirkulationsplatser har oftast skyltning över hur man ska ligga filmässigt beroende på vart man ska, dessa följs sällan. Använder man blicken över axeln eller döda vinkeln till höger samt blinkers och helst håller sig i sin fil även ut ur cirkulationsplatsen så brukar det aldrig vara några problem att köra i vänster fil :)

// Waiz
av llesrof
Tette skrev: Jag är varken särskilt duktig på paint eller beskriva saker i text men enligt mitt fina försök till paintbild...
Så dålig var ju inte bilden. Den hamnade ju till och med på ett konstmuseum i Meryland :D
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Waizguy skrev:Mwi:
Jag kan lägga till mer onödigt vetande med att alla cirkulationsplatser klassas inte idag som en enfilig väg. Det finns fortfarande ett fåtal äldre "rondeller" där högerregeln gäller, de saknar just symbolerna för cirkulationsplats och väjningsplikt. Jag undrar hur det följs gällande högerregeln i dessa :D.

// Waiz
En av de mest "kända" är den cirkulationsplats (som inte är en sån) vid Karlaplan i Stockholm! Där ska tydligen högerregeln gälla.. Från början hade den inte mindre än 11st anslutningar! Nu har dom minskat till typ 6-7st tror jag.
Rasslet från dubbdäck på sommaren.
  • 1
  • 292
  • 293
  • 294
  • 295
  • 296
  • 553

Det var ju lite roligt att den här tråd[…]

Ny Kartuppdatering

Jag har bara sett ett sådant här fall. […]

Toppen, tack för snabba svar, jag kikar vidar[…]