NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CPM
När jag kör min nyinköpta V50 är vägljudet oväntat starkt. Det är en dov morrande ton och dessutom finns det ett regelbundet återkommande flopp-ljud ungefär som från ett punkterat hjul.

Det morrande ljudet kommer troligen från vänster bakhjul, och jag misstänker ett dåligt hjullager. Ljudet minskar något när jag svänger vänster. Ljudet verkar att bli starkare ju mera jag kör. Kan det skära?

Floppljudet kommer från något av framhjulen, och jag misstänker ett obalanserat eller möjligtvis skadat däck. Svag darrning i ratten kan kännas.

Jag har tänkt tala med säljarfirman om detta. Men jag är tacksam för kommentarer och idéer, så att jag kan vara lite bättre förberedd vid samtalet.

P.
av Assarsson
Om ljudet varierar när du svänger kan det vara hjullagren.
Lyft bilen och känn om det glappar när du rycker i hjulet.
Testa både fram och bak samt vänster och höger. Det du upplever som fram kan vara bak resp. vänster vara höger och vice verca.
Ljudet kommer att öka i styrka med tiden. I början är det inte trafikfarligt, men det är mindre roligt med en bil som låter som en köttkvarn.
Jag funderar på om flop-ljudet kan vara en dämpare som är trasig och river på insidan av däcket.
av tdeimos
Det är ju svårt att veta hur högt det låter. Kanske är det bara som det ska vara? Jag körde många nya V50 när jag jobbade på Hertz och jag tycker alla hade ett dovt ljud som kom bakifrån. V50 är ingen S60/V70 om man säger så. Det finns lite vägljud.
Jag har det där dova ljudet själv på min V50 med friska lager bak. Däremot så har jag ett framlager som är på gång att ge sig. Men det låter ändå mest från bakhjulen och jag hör inget från det lite sämre lagret ännu när jag kör.

Hissa varje hjul för sig. Ryck i hjulet och känn om det finns något glapp. Snurra hjulet och känn på en stötdämpare. Finns det vibrationer eller glapp så är lagret på väg att ge sig. Det ska såklart inte låta något från lagret heller. Jag hör ett mindre r r r r och småvibrationer i stödämparen när jag snurrar ett av framhjulen på min bil. Det har varit så i flera tusen mil men verkar inte bli värre så jag avvaktar byte tills det blir sämre.
av CPM
Det förvånar mig om själva vägljudet skulle vara så kraftigt i vagnen. Visserligen har jag inte insynsskyddet monterat, men ljudet är för kraftigt för att det ska vara normalt. Kompisens kommentat efter två minuters färd: Vånster bakhjulslager är kass. Jag är böjd att hålla med. Bakvagnsljudet i Peugeot 307 som jag hade förut var betydligt tystare. Jag har en service med på köpet, och vid den får verkstan kolla lagren. Och i så fall står handlaren för det hela.

Floppljudet kommer nog från något annat. Det verkar komma framifrån. Jag har kontrollerat att dämparna är hela och att inget annat heller ligger mot hjulen. Jag har också kollat att värmesköldar och annat sitter fast, liksom att inget är löst i motorrummet. Ljudet bildas någonstans mellan växellådan och hjulytan, eftersom det hörs även när jag frikopplar och rullar. Däremot inte när jag backar.

Peter
av Kimmen90
CPM skrev:Floppljudet
Skulle inte "floppljudet" kunna vara plastskyddet som sitter under motorn,"hasplåten"
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hur gamla/slitna är däcken? En bekant hade ett underligt ljud i sin Renault, sommar kom vid färd framåt, visade sig vara ett däck. Detta däcket hade gummi kvar i mönstret som skulle varit avlägsnat vid tillverkningen. En tång och 20 minuter var det som behövdes för att "laga felet".
av CPM
Kimmen90 skrev:
CPM skrev:Floppljudet
Skulle inte "floppljudet" kunna vara plastskyddet som sitter under motorn,"hasplåten"
Den tanken har jag själv tänkt. När jag under helgen kröp unden bilen för att inspektera, lade jag märke till att hela mittstycket av hasplåtens (hasplastens?) baksida hängde lös. Ska det inte finnas några fästpunkter där?

Däcken har jag inspekterat utan att se något. Intressant fel med sådant kvar som skulle vara borta.

Peter
av CPM
fjohan82 skrev:Hur gamla/slitna är däcken? En bekant hade ett underligt ljud i sin Renault, sommar kom vid färd framåt, visade sig vara ett däck. Detta däcket hade gummi kvar i mönstret som skulle varit avlägsnat vid tillverkningen. En tång och 20 minuter var det som behövdes för att "laga felet".
Bilen har nu varit på service, och då visade det sig att det var just däcken som väsnades. Bakhjulen var ojämnt slitna med knölar här och var. Jag fick nya däck i bak utan knussel (nyss köpt), och nu gå bilen tyst och behagligt.

Tack för input! :D

Peter

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]