NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FatBastard
Hej!
Jag har en c30 t5 som rycker till en gång när man börjar motorbromsa. den kan också smårycka lite vid jämn gas det känns som att gasen antingen är på eller av. Kör man med farthållare känns det som att den svajar +- 1km.
Vid full gas går den perfekt.
Det finns inga felkoder som jag kan se med min mobil (Torque Pro och ELM 327)
Tänkte be volvo kolla om dom kan hitta några felkoder. Vad brukar det kosta?
Kan det va gasspjället? Ska kolla alla slangar idag om jag hinner.
Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av fjohan82
Beror på vilken Volvoverkstad man går till, men vill minnas att Bilia tar typ 600 spänn för att bara läsa koderna utan vidare felsökning.
av tdeimos
Torque läser väl ut alla 600 ECU koder som jag förstår. Vilka är kopplade till motorstyrningen. Har svårt att tro att Volvo ser något mer på en vanlig felkodsavläsning? Krävs nog djupare felsökning för att lösa ditt problem.
av timebandit
tdeimos skrev:Torque läser väl ut alla 600 ECU koder som jag förstår. Vilka är kopplade till motorstyrningen. Har svårt att tro att Volvo ser något mer på en vanlig felkodsavläsning? Krävs nog djupare felsökning för att lösa ditt problem.
Torque läser väl dessvärre INTE ut Volvospecifika felkoder utan endast standard ODB2 koder.
En riktig avläsning med VIDA/DICE rekommenderar jag.
av tdeimos
timebandit skrev:
Torque läser väl dessvärre INTE ut Volvospecifika felkoder utan endast standard ODB2 koder.
Självklart har du rätt det var mer en svävande undran, han kommer ju åka till Volvo för felkodsavläsning. Det jag funderade över var sannolikheten att volvospecifika koder dykt upp samtidigt som inte en enda generisk kod registrerats med en sån här typ av fel?
av timebandit
tdeimos skrev:
timebandit skrev:
Självklart har du rätt. Men det jag funderade över var sannolikheten att volvospecifika koder dykt upp samtidigt som inte en enda generisk kod registrerats med en sån här typ av fel?
Jag skulle vilja påstå rätt så ofta faktiskt. Snarare sällan som det är vanliga OBD2 koder som lagrats. Räcker ju mer fel signal från en styrenhet så kommer man aldrig få veta det via Torque.
Problemet är ju så att man kan inte säga att det INTE finns felkoder förens man faktiskt läst ut med hjälp av tex VIDA/DICE. Tror faktiskt att AutoCom klarar detta också?

Sedan är det ju inte allt som lagrar felkoder. Tex olja/sot osv kanske gör att tex spjällhuset, egr osv kärvar.

Kan dock passa på att påpeka att efter 2 felkodsutläsningar hos Volvo/Bilia så kunde man köpt en egen DICE/VIDA(om man nu har en laptop att installera det på). Ja man kan åka till Mekonomen osv men då får man dock inte dom specifika koderna Volvo har utan man får söka å leta.
av tdeimos
timebandit skrev:
Jag skulle vilja påstå rätt så ofta faktiskt. Snarare sällan som det är vanliga OBD2 koder som lagrats. Räcker ju mer fel signal från en styrenhet så kommer man aldrig få veta det via Torque.
Problemet är ju så att man kan inte säga att det INTE finns felkoder förens man faktiskt läst ut med hjälp av tex VIDA/DICE. Tror faktiskt att AutoCom klarar detta också?

Sedan är det ju inte allt som lagrar felkoder. Tex olja/sot osv kanske gör att tex spjällhuset, egr osv kärvar.

Kan dock passa på att påpeka att efter 2 felkodsutläsningar hos Volvo/Bilia så kunde man köpt en egen DICE/VIDA(om man nu har en laptop att installera det på). Ja man kan åka till Mekonomen osv men då får man dock inte dom specifika koderna Volvo har utan man får söka å leta.
Ok jag har inte tänkt på skillnaden mellan generiska koder och märkesspecifika tidigare. Till Toyota, BMW och AUDI som jag ägt tidigare var kinainterfacen som läste "riktiga" koder väldigt billiga så har aldrig behövt fundera. Nu när vi ändå tar upp det. Vart kan man köpa ett bra/billigt interface till Volvo?

Jag har sett att BSRs felkodsavläsare också läser Volvospecifika koder men den kostar ju 3000:-.
av FatBastard
Var på Volvo och kollade felkoderna idag och det fanns bara en för en trasig lampa.
Kan det vara nått mekanisk? Tex svänghjulet, eller motorbussning som gör att motorn vrider sig när man släpper gasen kanske?
Nått med turbon?
Vet ni om autotechs felkodsläsare tar volvospecifika koder?
av FatBastard
Har provat en ny magnetventil men det gjorde ingen skillnad.
Ska testa en kompis LMM i veckan.
Om man köper ett begagnat gasspjäll på skroten måste volvo kalibrera det då eller är det bara att byta?
Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]

..Så därav lär det nog vara meka[…]

B230fk saknar kraft

Känns det som att den saknar effekt när […]