- sön 26 jul 2015, 09:02
Åker hemåt genom ett regnigt semestersverige i jämn fart på en 90-väg. Nästan full gastank och vi kör på gasdriften.
1. Plötsligt säger bilen: Lampfel, service behövs Helljuslampa
Hmmm, typiskt hinner jag tänka.
Efter 4 sekunder händer nästa.
2. Bilen säger: Bensindrift inkopplad.
Och direkt efter att bilen sagt detta.
3. Bilen dör.
Rulla in till kanten.
Provstarta med samma resultat. 1.2.3.
Provstarta samtidigt som jag manuellt trycker in bensindriftsknappen. Då startar bilen jättebra. Efter en stund tänds 1 för Lampfel men bilen går.
Trycker in den på gasdrift. 1.2.3 igen.
Åker hem på bensindrift.
Väl hemma vågar jag testa mer.
Håller på och startar, trycker, startar, kopplar ur batteriet, fipplar och till sist går bilen på gas igen. Felkoden för lampan är kvar.
Alla lysen fungerar men det ena Xenon-halvljuset har kanske en liiiten annan ton än det andra.
En stund medan jag fipplar runt så säger det ett ljudligt "klick" bak i chassiet när jag sätter på helljuset. Det t.o.m känns lite grand i plåten att något slår till. Men sedan försvann det.
Är det någon här som kan förklara vad som kan ha hänt och hur går jag vidare?
1. Plötsligt säger bilen: Lampfel, service behövs Helljuslampa
Hmmm, typiskt hinner jag tänka.
Efter 4 sekunder händer nästa.
2. Bilen säger: Bensindrift inkopplad.
Och direkt efter att bilen sagt detta.
3. Bilen dör.
Rulla in till kanten.
Provstarta med samma resultat. 1.2.3.
Provstarta samtidigt som jag manuellt trycker in bensindriftsknappen. Då startar bilen jättebra. Efter en stund tänds 1 för Lampfel men bilen går.
Trycker in den på gasdrift. 1.2.3 igen.
Åker hem på bensindrift.
Väl hemma vågar jag testa mer.
Håller på och startar, trycker, startar, kopplar ur batteriet, fipplar och till sist går bilen på gas igen. Felkoden för lampan är kvar.
Alla lysen fungerar men det ena Xenon-halvljuset har kanske en liiiten annan ton än det andra.
En stund medan jag fipplar runt så säger det ett ljudligt "klick" bak i chassiet när jag sätter på helljuset. Det t.o.m känns lite grand i plåten att något slår till. Men sedan försvann det.
Är det någon här som kan förklara vad som kan ha hänt och hur går jag vidare?
V70 Bifuel -06
V60 D4 -13
V90 CC D4 -18
V60 D4 -13
V90 CC D4 -18