Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklasj
Trasiga virvelspjäll verkar mer standard än ovanligt oberoende om man märkt av det eller ej. Det finns en del trådar om detta men ingen om själva motorn till virvelspjället - virvelspjällsmotorn.

Min arm till spjället var avplockad upptäckte jag nyligen, för jag tror inte att den hoppat av själv. Själva spjället går fint och lätt och jag tyckte att jag kunde höra att motorn reagerade lite olika på tomgången när jag lirkade det fram och tillbaka manuellt.

Till frågan; någon som vet om själva virvelspjällsmotorn ska rotera mycket eller om den bara vrider armen ytterst lite, (1mm?) eller hur den nu ska bete sig? Tror min virvelspjällsmotor helt enkelt har fastnat i ett läge för den går inte att rucka och den verkar inte vilja röra sig för egen maskin, har haft lite problem att kolla detta själv dock.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Förstår inte riktigt. Inne i insuget sitter ju spjället som ska virvla runt dieseln. Ofta är det ju armen som är gjord av plast som går av och spjället lossar.
Användarvisningsbild
av niklasj
Ja jag var nog otydlig, jag tror den lilla eldrivna motorn som styr spjället pajat men jag är osäker. Är det någon som vet hur virvelspjällsmotorn ska bete sig? Tror min har fastnat i ett läge nämligen, i övrigt verkar plastarmen och spjäll ok.
av F-bird400
Jag fick byta på min -07 v70 då den var stum. Jag har en till liggandes till en 2,4d -07 om du är intresserad. Vet ej om den är lika som till din.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o