Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:Manuell eller aut?
Jag tycker diesel, även moderna snurror, är extremt jobbiga att köra manuellt. Nu är förvisso registret bättre ju nyare motor och en 2011 är knappast katastrof men problemet är att accelerationen är så brutal in gear tack vare vridet att det blir påtagligt irriterande att man slår i rödmarkeringen så fort. Som aut har jag inga invändningar alls mot detta, förutom när man kör med manuellt läge då förstås. Då är det lika drygt. Ju vridstarkare desto värre.
Tycker precis tvärt om, D5an med sekventiell dubbelturbo drar ju bra från strax över tomgång till rödgränsen uppåt 5000, lite som en elmotor. Ofta behöver man inte växla överhuvudtaget alls för vridet räcker så långt vid normal körning.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är ju problemet. Tack vare vridet går den från 1000 till 5000 rpm så sjukt fort att det bara blir ett enormt vispande av allt. Tar man 1 växelsteg nästa gång är man på typ 3000rpm efter växling och så går den upp till 5000 på nytt snabbare än man hinner reagera. Blir så sjukligt tråkigt att fulgas-acca med en sån motor. Däremot håller jag med om att det är helt utmärkt för segdragning. Något AW's kalibratörer tyvärr totalt förbisett på automaten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu fullgas-accar jag ju D5an till rödgränsen max en gång per månad, om ens de, men så för mig är det ett ickeproblem :mrgreen:
99.9% av tiden använder jag ju vridet i motorn vilket är grymt gott, istället för att ligga o hoppa på varvbrytet vid rödfärgen hela tiden.

Gillar men den typen av körning och vill lämna rykande gummi efter sig på asfalten i varje start bör man nog välja annat än D5.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vid 4000 är det dags växla upp för då sjunker effekten dramatiskt, då hamnar man på 3000rpm och då är det fullt ös, så man har 1000 varv att spela på :wink:
Volvo D5 manuell är Volvos bästa kombination när det gäller Prestanda, skönt motorljud & låg bränsleförbrukning, den är inte alls känslig om man har tung högerfot. :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En diesel tjänar man ju inte ett skit på att varva max på... Det gör man iofs inte på dom flesta bensinare heller, men diesel är ju extrem.
I regel är ju dieslar väldigt bottenstarka(typ 1500-4000) men tämligen trötta i dom högre registren, medans bensinare(med fulltrycks turbo) ofta är precis tvärtom - börjar inte hända saker fören bortåt 3k rpm i snitt enligt min erfarenhet. Min 2.0a börjar dock dra från 2k rpm :P, första bensinturbo(fulltryckare) jag kört som börjar ladda så tidigt.
Användarvisningsbild
av sthlm
Ny fundering
V70 D5 AWD Summum 2012 med 16k på mätaren
Taklucka, Keyless, High performance 7", VOC, RTI, dieselvärmare, 18" fälgar, Taklucka, city safety2, automatisk nivåreg., laminerade rutor osv.

Vad kan man ge för den utan att bli lurad?
Priserna på nätet spretar ju över 100.000 så vad kan den tänkas vara värd.
Mitt snöre är inte så långt...
Användarvisningsbild
av sthlm
Om jag kikar på bilpriser så ligger den där jag själv tänkt mig.
Men det är en tjänstebil (typ ystad-haparanda) och jag misstänker en extremt hög värdering pga av skick och att den har all utrustning.
Den skall iallafall värderas innan försäljning för att få fram ett pris så jag får väl vänta.
Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]