NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harlock
Hej, är på jakt efter en V50 för runt 50000-60000:- och hittar inte så många här jag bor men har hittat en som jag skulle kunna tänka mig för 45000:-
Problemet är att den gått 23200Mil vilket känns lite väl långt tycker jag. Hur är dessa bilar när dom har gått över 20K mil?

Bilen i fråga är en V50 2,4 170Hk Business -05.
Användarvisningsbild
av Coolvette
De femcylindriga motorerna är ju säkert inga problem att köra långt över 30000 mil med men där är svårt att veta.

Jag hade en 855 med 144-hästarn, den kördes tills vi bytte in den, då hade den rullat 37000 mil utan att vara öppnad i motorn.
Dock förbrukades en del olja när den kom en bit över 30000 mil.

Tror inte att 170-hästarsmotorerna skiljer särskilt mycket från 144-hästarn, en T har ju fläkten oockså som kommer att slitas och behöva bytas.

Vet du om servicar och oljebyten skötts eller har du inte tittat på bilen och serviceboken ännu?
För mig är det A och O att oljebyten skötts och givetvis att kamremmen är bytt, tror det ska göras vid 18000 mil.
av Harlock
Jag var bara och kolla lite snabbt på den idag 10min innan bilhandlaren stängde så hann bara kolla lite på skicket, pratade aldrig med nån.
Har dock skickat ett mail till bilhandlaren med frågor om service, kamrem osv.

Tänkte höra lite här först med angående milen innan jag åker iväg för att provköra bilen och snacka med handlaren.
av tdeimos
En motor kan gå 10 000 mil eller 60 000 mil. Det beror helt på hur bilen har skötts.

Ett chassi kan vara slut efter 10 000 och vara tight och fint efter 30 000 mil. Det beror på vilket underlag bilen körts.

En koppling kan gå 2000 mil eller 40 000 mil det beror på vem som kört och om bilen gått i storstaden eller mest längre sträckor.

Och så vidare.

Folk stirrar i regel alldeles för mycket på milen. Studera istället ägaren och på vilka vägar han kört. Är han ett stolpskott eller någon som faktiskt kan köra bil? Jag har åkt med folk som verkar sikta på potthål och slirar med kopplingen vid varje start. Bokstavligen röjer fram på dåliga vägar så att bilen studsar fram och tillbaka. Dessa bilar går nog ofta till skroten redan vid 20 000 mil.

Farsan importerade en 5 år gammal BMW för 15 år sen som hade gått 24000 mil. På autobahn... Bilen var som ny i chassit och hade inte ens bytt en bärarm eller stötdämpare. Bilen går fortfarande med 40 000 på mätaren men nu har han bytt bärarmar 2 gånger och stötdämpare 2 gånger. Dalarnas skitvägar gör såklart sitt på BMWs kassa framvagnar. Motor? Växellåda? Koppling? Fortfarande helt orört och 6an spinner som den vore ny. Bra skött bil helt enkelt.

Det finns ingen här inne som kan säga om bilen är slut eller inte utan att ha kollat närmare på bilen.
Men jag säger att långmilare är klart underskattade för där går det att hitta riktiga fynd. Även de som gått på lite sämre vägar om de bara är skötta och föraren är varsam.

V50 är en stabil vagn så jag skulle inte vara orolig att köpa en bil som gått lite längre. Dokumentation är A O. En noggrann provkörning lika så. Men det gäller ju oavsett om bilen gått 10 eller 20k mil.....
Användarvisningsbild
av Coolvette
tdeimos skrev:En motor kan gå 10 000 mil eller 60 000 mil. Det beror helt på hur bilen har skötts.

Ett chassi kan vara slut efter 10 000 och vara tight och fint efter 30 000 mil. Det beror på vilket underlag bilen körts.

En koppling kan gå 2000 mil eller 40 000 mil det beror på vem som kört och om bilen gått i storstaden eller mest längre sträckor.

Och så vidare.

Folk stirrar i regel alldeles för mycket på milen. Studera istället ägaren och på vilka vägar han kört. Är han ett stolpskott eller någon som faktiskt kan köra bil? Jag har åkt med folk som verkar sikta på potthål och slirar med kopplingen vid varje start. Bokstavligen röjer fram på dåliga vägar så att bilen studsar fram och tillbaka. Dessa bilar går nog ofta till skroten redan vid 20 000 mil.

Farsan importerade en 5 år gammal BMW för 15 år sen som hade gått 24000 mil. På autobahn... Bilen var som ny i chassit och hade inte ens bytt en bärarm eller stötdämpare. Bilen går fortfarande med 40 000 på mätaren men nu har han bytt bärarmar 2 gånger och stötdämpare 2 gånger. Dalarnas skitvägar gör såklart sitt på BMWs kassa framvagnar. Motor? Växellåda? Koppling? Fortfarande helt orört och 6an spinner som den vore ny. Bra skött bil helt enkelt.

Det finns ingen här inne som kan säga om bilen är slut eller inte utan att ha kollat närmare på bilen.
Men jag säger att långmilare är klart underskattade för där går det att hitta riktiga fynd. Även de som gått på lite sämre vägar om de bara är skötta och föraren är varsam.

V50 är en stabil vagn så jag skulle inte vara orolig att köpa en bil som gått lite längre. Dokumentation är A O. En noggrann provkörning lika så. Men det gäller ju oavsett om bilen gått 10 eller 20k mil.....
Håller med i stort men en bil som står inbytt på en bilfirma ooch har tre tidigare ägare (inget unikt på en tio år gammal bil) kan vara svår att kolla på det sättet att man studerar ägaren,och hur han kör bilen.

Långmilare är ofta inget problem men 23000 mil på tio är 2300 per år och det är knappast något som borgar för att bilen alltid gått landsvägsmil.

Ta ett ägarutdrag från transportstyrelsen, ring de tidigare ägarna och kolla hur bilen fungerat, reparationer under deras tid och så vidare.
Saknas serviceboken eller om den är bristfälligt ifylld skulle jag vara försiktig.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]