Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Statsminister
Hej

Har för några dagar sedan beställt en ny XC70 D4 AWD med automat. Vi kommer att dra en del hästkärra med bilen, närmare bestämt en 1800 kg boggievagn. Vi ville absolut ha automat, och beställde således bilen med det.

Undrar nu lite så här i efterhand om det var dumt gjort med tanke på att vi kommer dra med bilen? Är volvos automatlådor direkt olämpliga att dra med?

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
av Statsminister
Bilnörden skrev:Nej, andra på forumet som har en automat XC70 har dragit tunga släp utan problem, du kanske kan överväga polestar sen för mer kraft.
Tänker i första hand på om automatlådorna är känsliga och inte håller fullt så bra på sikt när man drar tungt. Men du tror inte det skall vara nått att oroa sig för då med andra ord?

När det kommer till kraften så tror jag nog det kommer räcka dock, man brukar köra förhållandevis lugnt när man har en häst bakpå, lugna accelerationer och lagom hastighet, så 180 hk borde räcka :) Duger gott med min V70 D5 (163 hk) vi kör med idag, dock är den manuell.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är helt lämpligt, det enda du ska ha i åtanke är att byta växellådsolja minst var 6000 mil. Och att du använder olja av jws3309 kvalitet är också viktigt.
av s6025t
Vad jag hört är automat att föredra om man ska dra tungt då kopplingen kan ta stryk på en manuell vissa modeller har lägre dragvikt med manuell än med automat XC60 t.ex men XC70 har samma dragvikt manuell som automat numera
Användarvisningsbild
av Statsminister
TommyP86 skrev:Det är helt lämpligt, det enda du ska ha i åtanke är att byta växellådsolja minst var 6000 mil. Och att du använder olja av jws3309 kvalitet är också viktigt.
Okej, skönt att höra! Men vxlolja var 6000 mil, är det inte med i service intervallen eller menar du att jag skall göra detta utanför vad som skall göras så att säga?
Användarvisningsbild
av ER
Inte med på privatbilar, men sunt förnuft att göra utöver schemat i förebyggande syfte.
av Mccartney
Har kört en hel del med hästsläp med en xc70 MY12 D5 Automat. Antal hk är nog inte så himla viktigt när det gäller att dra släp, känns mer som det är vridmomentet som är viktigare och där tror jag helt klart att D4an är perfekt.

Har du valt till Automatisk nivåreglering?

Automatlådan är riktigt kanon till att dra släp med men ett tips är att växla manuellt.

Att tillägga är att xc70 är en grym svensk bil för svenskt klimat och den måste var en av de absoluta bästa häst drag bil man kan ha:)

Grattis till köpet!!
Användarvisningsbild
av Statsminister
Mccartney skrev:Har kört en hel del med hästsläp med en xc70 MY12 D5 Automat. Antal hk är nog inte så himla viktigt när det gäller att dra släp, känns mer som det är vridmomentet som är viktigare och där tror jag helt klart att D4an är perfekt.

Har du valt till Automatisk nivåreglering?

Automatlådan är riktigt kanon till att dra släp med men ett tips är att växla manuellt.

Att tillägga är att xc70 är en grym svensk bil för svenskt klimat och den måste var en av de absoluta bästa häst drag bil man kan ha:)

Grattis till köpet!!
Tack för svar! Vi valde en svart xc, utöver standard: dragkrok, backkamera, nivåreglering samt voc. Nivåregleringen har vi även på "den gamle(v70)" och det vill vi inte vara utan. Trots att jag är totalt ointresserad av hästar så skall det allt bli lite roligt att byta ut V70n och testa att dra lite hamburgare med XC70n :)

Säljaren sa ca 10 veckors leverans. Kommer utan tvekan vara dom längsta 10 veckorna i mitt liv!
Bilagor
10492069_10152433339765819_8013876896472536251_n.jpg
10492069_10152433339765819_8013876896472536251_n.jpg (151.02 KiB) Visad 782 gånger
Användarvisningsbild
av EjS
Grattis till en bra bil. Låter som en himla bra spec och dragandet blir hur roligt som helst med den motor.

Växellådan i min beter sig mycket bra med lastad släp. Riktigt duktig på att använda motorns moment utan att segdra.

D4 kan dra ditt släp och mycket mer till.

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]