Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

http://blog.caranddriver.com/iihs-2015- ... e-results/
Helt ofattbart.
Tänk er att en modell där kombi och sedan uppbär samma namn, typ 850 kombi, A4 avant, 3-serie touring, osv. där tillverkaren skickar iväg bara kombin på krocktest och då försedd med extra krockbalkar för att maskera att krocksäkerheten i sedanen/kupén var hälften så bra. Jag kan OMÖJLIGT se ett scenario där en europeisk tillverkare ens skulle tangera detta beteende. Jag hade helt kallt väntat mig det här från Kina eller Ryssland men amerikanerna briljerar verkligen här. Detta var nog bilvärldens största fuling på länge.

TL;DR: F150 har bara ok krocksäkerhet i en specifik spec. Märkligt nog storsäljaren som krocktestas först :-)-)
Nja tror du har missat lite, den karrossen med förstärkningar är väl av aluminium den andra är av stål, så det är väl inte riktigt samma bil.
Och det är inte bara Ford som "fuskar" sök på "small overlapp crash test" där finns det bilar som har många stjärnor i Euro NCAP som kollapsar när man bara krockar 25 % av fronten.
Jag vill minnas att något japanskt fabrikat fuskade i något sammanhang. Volvo staplade ett antal bilar på varandra och ville visa i reklam hur starka och stabila dom var. Den japanska fabrikanten gjorde samma sak, men visade det sig senare, hade använt dubbelt så tjock plåt i "stapelbilarna". Detta var någon gång på 70 eller 80-talet. Jag minns inte vilket japanskt fabrikat det var.
Rådlös skrev:Jag vill minnas att något japanskt fabrikat fuskade i något sammanhang. Volvo staplade ett antal bilar på varandra och ville visa i reklam hur starka och stabila dom var. Den japanska fabrikanten gjorde samma sak, men visade det sig senare, hade använt dubbelt så tjock plåt i "stapelbilarna". Detta var någon gång på 70 eller 80-talet. Jag minns inte vilket japanskt fabrikat det var.
Volvo lurades på riktigt. Sent 60-tal eller tidigt 70-tal.http://www.curbsideclassic.com/blog/cla ... the-1970s/
Så gör man om man är riktigt desperat beroende på situationen.Att Ford knappast kan kallas för ett förtroendeingivande märke de sista åren har jag själv erfarenhet av men att montera krocksäkerhetsdetaljer inför dessa krocktest som sedan inte finns på de sålda bilarna är ju att gå aningen för långt när det handlar om människoliv som man påstår sig kunna rädda med dessa fejkade bilar.

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]