Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
Började förra helgen med att kupefläkten lät illa i min volvo v70-2009 mil 11900 blev bara värre och värre ,så jag tog kontakt med både Volvo verkstad och Mekonomen verkstad, för att rådfråga och ev reparation, volvo hade ingen tid innan v 34 och mekonomen kunde hjälpa mig om jag ställde bilen på plats under veckan så dom hade tillgång till den, så det gjorde jag . Idag fredag har jag hämtat bilen och missljudet finns fortfarande kvar låter dock inte fullt lika illa som innan byte av kupe´fläkten.
Når bilen står på tomgång med fläktläge 3 så är den fin i ljudet men det kommer när man åker , gasar på och även när man släpper gasen så finns det vinande / visslande ljudet kvar. Någon som har något tips? AC kompressorn eller som dom sa via telefon på volvo generatorn. Jag är gräsligt tråkad just nu 4660 kr i kostnad och felet är kvar. Eller kan jag ha sån otur att det är fel på en ny fläktmotor. Tacksam för feedback kring detta, kanske är någon som har upplevt samma dilemma.
av Daniel73
Ac-kompressorn är ju en klassiker på dom bilarna.
Du bör inte köra med bilen tills det konstaterats då haveri kan leda till avsliten kamrem med motorras som följd.
Användarvisningsbild
av Perra83
Men stopp nu!

Det är stor skillnad på AC kompressor och kupéfläkten :shock: felsöker inte firmor nuförtiden?
av Lillolle
Bedömingen gjordes att det var kupe´fläkten då det blev tyst då man slog av fläkten, men ljudet finns kvar då jag hämtade bilen, min sambo säger även att det är kamkedja i vår volvo
av Daniel73
Ok, den fordmotorn har ett standardfel.
Slangen till PCV systemet kan spricka och vissla.
Vanliga symtom är förhöjd tomgång och bränsletörst.
Slangen sitter under insuget på framsidan.

Glid förbi en Ford verkstad och be dom peta på slangen med motorn igång...

Googla på mondeo pcv för att läsa mer.
av Daniel73
Spännvjulet till multiremmen är en annan svag punkt, bör dock ha bytts vid service för inte så länge sedan.
Användarvisningsbild
av Perra83
Lillolle skrev:Bedömingen gjordes att det var kupe´fläkten då det blev tyst då man slog av fläkten, men ljudet finns kvar då jag hämtade bilen, min sambo säger även att det är kamkedja i vår volvo
AC kompressorn stannar när kupéfläkten stängs av. Stäng av ACn med fälken på så hör du. En Volvoverkstad gör inte den missen.

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]