Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
llesrof skrev:
Lövet skrev:http://www.blocket.se/stockholm/bilar?q ... sp=1&cb=41
Ska man ha diesel och lite utrustning blir det verkligen långa mätarställningar som gäller.
Brukar en diesel med mycket utrustning har rullar kortare sträcker eller hur menar du?
Nej, det var bara ett konstaterande att om man vill ha diesel och lite utrustning så har man bara extrema långmilare att välja på i den prisklassen TS tittar på.
av Xubunticious
Lövet skrev:
llesrof skrev:
Lövet skrev:http://www.blocket.se/stockholm/bilar?q ... sp=1&cb=41
Ska man ha diesel och lite utrustning blir det verkligen långa mätarställningar som gäller.
Brukar en diesel med mycket utrustning har rullar kortare sträcker eller hur menar du?
Nej, det var bara ett konstaterande att om man vill ha diesel och lite utrustning så har man bara extrema långmilare att välja på i den prisklassen TS tittar på.
Jo verkar rätt svårt att hitta någon som gått mindre än 30 000 Mil för prisklassen, hur många mil kan man vänta sig den kan trotjäna åt en? Ingen aning som sagt med bilar, men förväntar mig ju inte heller att den är precis gratis i reparation.
[Säg att man köper en -07'a, gått 30K, Diesel, Automatare - inga kassa förare innan etc etc, hur länge tror man den rullar utan att behöva bli allt för dyr för smaken?]
av Lövet
En 30k milare kan ju kosta mindre än en 15k milare i underhåll. Det beror på hur mycket som bytts. Men om det inte finns dokumentation på bromsar, fjädrar, länkarmar osv så får du nog räkna med att byta sådant under ditt ägande.

"Totalras" = ny motor eller automatlåda tror jag inte kommer förrän nånstans 50-60 tusen mil om bilen underhålls väl.
av llesrof
Min hade rullat cirka 19.700 mil när jag bytte bort den. Den gick kalasfint så varför bytte jag bort den? Jo, för att det började komma en del saker på den. Lite glapp i klapperstagen och något annat renderade i en reparationskostnad på 8000:- Året efter var det dags för bromsskivorna för 8400:- Innan dess bytte jag kamrem och servade den för 9600:- En vanlig service är inte billig på en Volvo om man låter auktoriserad verkstad sköta jobbet. Nu var ju en del dyra saker åtgärdade men det fanns en del kvar, som i och för sig inte indikerade några problem, men bilen blev inte nyare eller rullade färre mil. Det slitdelar som inte bytts innan 20.000 mil får man nog räkna med att behöva byta ut inom en inte helt avlägsen framtid. Min nivåreglering funkade perfekt, på andra bilar dör den för 10.000 mil. Min bil saknade dragkrok och hade levt ett lätt liv så den kan ju ha klarat sig bra tack vare det. ACC:n funkade perfekt men den kunde ge sig vilken dag som helst. Samma sak med avgassystemet. Jag kom fram till att jag kostat på bilen cirka 16.000 - 20.000:- per år de sista två åren jag jag hade den. Den summan inkluderade visserligen den dyraste servicen, men jag lägger hellre pengar på en nyare bil och billån än på reparationer.

Jag bytte till en lätt begagnad bil med nybilsgaranti och som var nyservad och med lägre driftskostnad och hittills håller kalkylen och bilbytet har gått på ett ut. Hur mycket dyrare en XC70 är jämfört med motsvarande V70 kan jag inte svara på, men jag hade inga problem som var relaterade till just XC-modellen. I Volvos serviceprogram så skiter man ju i AWD-systemet. Hade jag en bil från VAG, som jag har nu, så kollar man över även det och byter olja i haldexkopplingen. Jag var också lite petig med min bil och bytte saker innan de gick sönder totalt. När beläggen fram var dåliga och skivorna bak behövde bytas så lät jag även byta skivorna fram och beläggen bak.

På det hela taget så rullade min XC70 väldigt problemfritt under de nästan sex åren jag hade den. Den kostade schaber att hålla igång, precis som de flesta bilar med lite pondus , men jag betraktade det som normala driftskostnader. Dyr service, relativt billiga delar när de väl pajade och dyr verkstad som monterade. Min nuvarande bil, en Skoda Superb Alldrive -13, som jag haft i ett halvår har än så länge inte kostat mig något i reparation. En backsensor och en sidolist lossnade men det har gått på garanti. Jag får en tusenlapp över på bränslekontot varje månad också :D
av Xubunticious
Spoiler »
Tack för din input! :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]