Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rillee skrev:Tar du avfettning på våt bil? För att jag ska få av tjära/asfalt så behövs petroleum avfettning och den ska läggas på torr bil.
Som jag sade innan, har bilen bra lackskydd behövs oftast ingen avfettning alls, skiten fastnar inte.

Om det skulle behövas så använder jag väldigt svag avfettning som är utspädd, och bara just där det behövs lite på en svamp, tex på dörrsidan just bakom hjulet.

Men om man avfettar ofta och starkt så blir lacken som dasspapper och mista skit biter fast stenhårt.
av Yaniz
Det enda som återställer svärtan är uppvärmning med exv varmluftpistol, men inget jag vill rekommendera att tillämpa på nyare bilar. Jag har övat upp mig skapligt på en gammal 940. Det är lite som att lackera; blir åt helvete första gången men häpnadsväckande bra efter x antal timmar, beroende lite på hur händig man är. Analogin till lackeringen är faktiskt ganska träffande: jämnt avstånd, lugna jämna rörelser fram och tillbaka osv. Det gäller helt enkelt att erövra känslan för att få ett bra resultat. Övning ger färdighet som det heter.

En sista varning! Gör det på egen risk! Kan bli skitbra, men kan bli totalt åt helvete i form av smält plast som inte går att åtgärda. Extra försiktighet om det är struktur i plasten!
Varmluftspistol använde ja på en gammal Golf. Blir som nytt.

Sen är frågan hur bra plasten måste se ut. Får man smörja plasten med ett bra medel ett par gånger på ett år så är det okej. Som bonus kan ytan bli både vatten- och smutsavvisande.
EjS skrev:Kan man inte köpa nya plastdelar. Jag menar - det kostar så mycket att hålla bil att ny plast var 8. År blir ju en liten liten kostnad i det stora hela.
Halva bilen är ju råa plastpaneler på XC70, Kollade upp priset på att byta samtliga, men det var sjukt dyrt....
Användarvisningsbild
av Rillee
Ja det kan inte bli billigt. Tänk att köpa en volvo i delar och betala reservdels priset undrar vad en bil hade kostat då :shock:

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]