Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

ER skrev:Många saknar ju vetskapen att dom ligger på helljuset trotts lysande symbol på panelen pga att det lyser så dåligt att dom tror det är halvljuset

Får väl erkänna att jag lyckats med det några gånger sen jag böt till xenon i halvljuset(dock bara 35W i projektorer) :oops:
Har dock "lärt" mig nu att se den lilla skillnad som är mellan halv- och helljus(ca 1 vägpinne... jippie :P)

Både halv- och helljuset är katastrofalt dåligt i mina nya lyktor, så xenon är mer eller mindre ett måste... Har bara inte tagit mig råd att skaffa till helljuset än :| Skäms på mig :oops:
Lucif3r skrev:
ER skrev:Många saknar ju vetskapen att dom ligger på helljuset trotts lysande symbol på panelen pga att det lyser så dåligt att dom tror det är halvljuset

Får väl erkänna att jag lyckats med det några gånger sen jag böt till xenon i halvljuset(dock bara 35W i projektorer) :oops:
Har dock "lärt" mig nu att se den lilla skillnad som är mellan halv- och helljus(ca 1 vägpinne... jippie :P)

Både halv- och helljuset är katastrofalt dåligt i mina nya lyktor, så xenon är mer eller mindre ett måste... Har bara inte tagit mig råd att skaffa till helljuset än :| Skäms på mig :oops:
Av mer än en anledning, fulxenon i halvljuset har man inte på en V70G/S70 och det oavsett klarglas/C70/styling med H7 eller gråstarrvarianten. Finns lagliga lampor avsedda för uppgiften i halvljuset från både Philips och Osram.
Har ingen betydelse om det är reflektor eller projektor för båda bländar lika illa när strålkastaren inte är avsedd för xenon.
Waizguy skrev:
ER skrev: Grundregeln är att slå på helljuset igen när ens front passerat mötande bilens backspegel, samt gå ner på halvljuset när hela vägsträckan mellan fordonen är upplyst eller när mötande går ner pga att dom blir bländade. Dock anser jag det tvärt om att många går ner på halvljus på tok för tidigt. Ta tex att det skiljer en kurva eller backkrön så finns ingen anledning att ligga på halvljus så tidigt som många gör då det fin naturliga hinder som gör att mötande inte ser källan och därmed inte kan bländas, vissa tom 20-30 sekunder för tidiga i dessa fallen som dom ligger på halvljuset i onödan då ingen kan bländas under denna tiden.
Det får man, eller fick åtminstone, lära sig på körskolan att om det är vänsterkurva så kan du ha på helljuset längre tid eftersom ditt ljus går raktfram i kurvan. Samma sak gäller givetvis i backkrön. Men nu pratar du om helljus, där finns inte 6st extraljus på taket (som tradare har) eller 4-6 extraljus i fronten varav de yttersta pekar nästan helt snett åt sidorna och ovanpå detta slänger vi även dit ett par led dimljus som lyser nära bilen mycket starkt. Jag brukar alltid slå av helljuset när jag skymtar positionsljus ovanför ett backkrön, detta fick jag lära mig eftersom det kan vara en lastbil då de sitter högre upp så blir de bländade innan jag ser deras halvljus. Tyvärr så tänker många lastbilschaffisar inte likadant utan de kör på med sina 50 000 lumen ljus de har på taket som går rakt över krönet och in i mina ögon :(

/// Waiz
Pratar man med dem som kör tunga fordon så säger de tvärtom.... lite som förr när det fanns vägrenar. "Bilar tvingar ut mig fast det är ett backkrön" vs. "De går ju aldrig åt sidan"...
Ah vad skoj. Bilade i en månad i Kanada 2013 från kust till kust (eller nja flög en bra bit i mitten) :wink:

Vad ska du hitta på där?

Minns att däcken på hyrbilen var "kassa" året runt däck. Uthyraren Herz var hur stolta som helst, "bra däck det där" sa de. Hur som så är det en av de bästa resorna jag gjort :D

PS: De kanske prioriterar extra tuta för att få undan all vilt som springer omkring på vägarna :mrgreen: Detta är 10 min utanför Whistler
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (65.57 KiB) Visad 5580 gånger
Bara åker omkring och har semester.
Alla bilar (tror jag) har åretruntdäck i USA. Såg häromdan en 2-seriecab med 225-40-18 P Zero M+S... de funkar ju aningen bättre på vintern än rena sommardäck men i det stora hela marginellt. Såg dock igår i MOntreal på en Porsche 911 däck som inte hade M+S, måste va en klok person. Har också sett några bilar i Kanada som har friktionsdäck så här är de lite vettigareän i USA.

Jag tror dock inte det blir lika snorhalt som i Sverige även om det är kallt. Var i New York i februari och då hade hyrbilen just såna M+S-däck. Minus 5-10 grader. Massor med snö vid vägkanten. Men det funkade..
PH
På tal om strålkastare igen. Jag är ofta i USA och det är verkligen inte många bilar som har Xenon/LED... Q7, 7-serie etc. har det. Men det är i stort sett allt. Väldigt få T6:or har det t ex....
Här var det halt i Kanada i alla fall :wink:

[youtube]GpJ16qbqH-I[/youtube]

Trevlig semester på dig :-)-)

PS: Din överskrift är ju lite samma sak som dragkrok, ser man en i Europa så är det oftast en svenskregistrerad bil, ser man en i en annan världsdel så används den säkert med. :wink: Känns lite så i alla fall, vi är väl helt enkelt en aning dragkrokspilska. Sen är ju tyskarna förvisso bättre på att bygga in de i sina bilar men ändå.
Jag blev förvånad över hur bra det gick att köra med amerikanske M+S-däck i 5-10 minusgrader. Jag skulle aldrig göra det i Sverige med de högfartsdäck vi använder sommartid. Jag får en känsla av att de allmänt odugliga M+S-däcken ändå ger en viss fördel vintertid jämfört med sommartid...
PH
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]