Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bara ni är medvetna om att det inte är tyskarna som förlorar en krona på det, det är konsumenterna :) För att nå ner i 68g co2 över en natt skulle samtliga fordon som tillverkas behöva bli fullhybrider. Pengar som betalas av bilköparen. Vinstmarginalerna blir de samma.
Det märkliga är att detta är en upprepning från 2007 eller 2008. Då var FFV på framgång, men VW hade just släppt ut en ny generation av dieselmotorer. Krafter inom EU ville sänka utsläppshalterna redan då, men bilindustrin (främst den tyska) lobbade och protesterade högljutt. Och VW ville ju ha igång försäljningen på sin nya dieselmotor som säkert hade kostat miljoners miljarder att ta fram.
Som en paradox är det bara VW-koncernen som erbjuder FFV-bilar på den svenska marknaden i dag. (Kolla http://www.miljofordon.se/ )
~Kalle~ skrev:Egentligen borde inga motorer förutom gas få kallas för miljöbilar, bilden nedan är från en gasmotor som rullat 2500 mil och oljan ser fortfarande ny ut :-O)

Bild

/Kalle
Varför borde egentligen inga bilar förutom de som drivs av gas (antar att du menar biogas) få kallas miljöbilar? För att oljan ser ut som ny efter 2500 mil eller av någon annan anledning?
Man får samma fenomen med E85, fast där antar oljan en röd ton från färgämnet i soppan. :P
Oljan slits dock ändå så man gör klokt i att fortsätta serva motorn som vanligt.

Kalla dieslar för "miljöbilar" är rent vansinne. De spyr ut sotpartiklar (även med filter) och kväveoxider.
Och sen undrar alla varför luften blivit så dålig i städerna...
Skulle dom ägt fordon är det väl nån som gnäller på att dom inte lever som dom lär.. Fast å andra sidan är det väl kanske så att dom har bil i familjen men den står på sambon/maken..

Höja köttskatten är det väl snack om också just för att det är en rätt så stor utgiftspost miljömässigt.. Inte lika stor som biltrafiken, men ändå..
joel80 skrev:Skulle dom ägt fordon är det väl nån som gnäller på att dom inte lever som dom lär..

Nja, man tycker ju att dom skulle haft en riktig "miljöbil", dvs något som inte går på fosilbränslen öht.
Att inte ens ha ett fordon och sen komma här och tro att man kan allt om ämnet och säga hur andra ska göra är ju lite som att säga åt en raketforskare hur denne ska bygga sin raket för att din fjärrstyrda modellraket fungerade på det sättet :roll:
joel80 skrev:Skulle dom ägt fordon är det väl nån som gnäller på att dom inte lever som dom lär.. Fast å andra sidan är det väl kanske så att dom har bil i familjen men den står på sambon/maken..

Höja köttskatten är det väl snack om också just för att det är en rätt så stor utgiftspost miljömässigt.. Inte lika stor som biltrafiken, men ändå..
Åsas familj är goda (inga fordon).

Dock har Karins man Henrik en VOLVO 945 FRÅN 1994 :twisted: Miljöbil?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]