Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PTV
Har under årens lopp läst rejält många trådar om hur nyservade bilar plötsligt börjat gå väldigt illa eller inte alls och frågan är varför när det inte bara kan vara slumpen med alla dessa bilar som då istället borde ha gått bättre än någonsin.Inbillning är det definitivt inte för något måste ju vara väldigt fel om en nyservad bil som lämnar verkstaden i ett förmodat bättre skick en kort tid efter detta plötsligt stannar eller börjar gå allmänt illa som sagt var.Är det rentutav så att denna service ibland förvärrar redan kommande fel i bla elektroniken som inte visat sig tidigare eller vad beror allt detta på !?. ?:-/
Exakt vad handlar det om för service? Är det kamremsbyte så är det ju skitpopulärt att totaltignorera att använda tolkar, vilket leder till att kammarna kan peka helt åt helvete. Samma sak gäller om man inte nollställer VVT'n korrekt på dom motorer som har sånt.
Tattar-bytt kamrem kan ge allt ifrån högre bränsleförbrukning till totalhaveri.
PTV skrev:Har under årens lopp läst rejält många trådar om hur nyservade bilar plötsligt börjat gå väldigt illa eller inte alls och frågan är varför när det inte bara kan vara slumpen med alla dessa bilar som då istället borde ha gått bättre än någonsin.Inbillning är det definitivt inte för något måste ju vara väldigt fel om en nyservad bil som lämnar verkstaden i ett förmodat bättre skick en kort tid efter detta plötsligt stannar eller börjar gå allmänt illa som sagt var.Är det rentutav så att denna service ibland förvärrar redan kommande fel i bla elektroniken som inte visat sig tidigare eller vad beror allt detta på !?. ?:-/
Oftast handlar det om dåliga verkstäder. Det finns omdömen lite här och där på google.

Annars är det väl bäst att sköta det själv?
Detta låter som en myt som gubbar som "minsann kan meka själva" kommer med. Har du något riktigt exempel när detta skett? En tråd som handlar om det?
Jag håller med ovanstående. Visst finns det verkstäder där du verkligen inte bör lämna bilen, de är dock rätt få och då också ökända. Så jag kan känna lite att de som lämnar bilen på såna ställen utan att ägna det en tanke huruvida dom är seriösa eller ej, får skylla sej själv. Har aldrig hört om nåt sånt själv vad jag kan minnas, förutom på nätet och det säger inte mycket
Jag har aldrig hört talas om problemet och jag har varit frekvent användare av bilforum i 15 år
och har som hobby servat bilar emellanåt i 20år men kan inte föreställa mig hur det skulle vara möjligt.
Om något går sönder en tid efter service så har det med största sannolikhet med slumpen att göra
om nu inte någon sabbat något medvetet eller monterat något fel.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]