Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Jag har ett problem med min bil, halvljuset lyser väldigt kort framför bilen. (Korrekt inställning enligt Volvo) Tänkte att de måste ha fel eftersom på alla mina andra bilar har det iaf. gått att se en bit fram på vägen med bara halvljus så jag höjde ljusbilden lite. Resultatet blev kanonbra, samma höjd som min nya BMW 3-serie ar. Samma som Saab.
Men till min förvåning så blir helljuset för högt.
Tänkte att det var fel på mina lampor men efter att ha kollat med 3 andra bilar som har samma förhållande inser jag att det inte är något fel på min bil.
Frågan är, har reglementet ändrats eller har konstruktörerna på Volvo fått hjärnblödning igen?
av Y.F
Pebben skrev:Jag har ett problem med min bil, halvljuset lyser väldigt kort framför bilen. (Korrekt inställning enligt Volvo) Tänkte att de måste ha fel eftersom på alla mina andra bilar har det iaf. gått att se en bit fram på vägen med bara halvljus så jag höjde ljusbilden lite. Resultatet blev kanonbra, samma höjd som min nya BMW 3-serie ar. Samma som Saab.
Tänkte att det var fel på mina lampor men efter att ha kollat med 3 andra bilar som har samma förhållande inser jag att det inte är något fel på min bil.
Frågan är, har reglementet ändrats eller har konstruktörerna på Volvo fått hjärnblödning igen?
Du har xenonljus, eller hur? I så fall hade jag samma problem med den 04 jag tidigare hade. Den ver perfekt inställd från fabrik men vid första servicen ställde verkstaden om ljuset så att halvljuset blev alldeles för lågt. Jag skruvade naturligtvis tillbaka det med de vita skruvarna på insatserna, men med samma effekt som du noterade, helljuset blev för högt. Jag använder mest halvljus eftersom jag huvudsakligen kör på kraftigt trafikerade vägar, men det var irriterande ändå.

Jag försökte klaga och var också med på en ljusinställning på verkstaden, men mekanikern vägrade justera upp min ljusbild till samma som den varit vid leverans.

Problemet är inte konstruktörerna utan verkstäderna som ställer halvljuset med alldeles för stor säkerhetsmarginal.
Användarvisningsbild
av greeeken
Den kan oxå vara så att dom gör rätt men det blir fel inställning.
Vet tex att om man ställer in sina halvljus hos bmw i solna så får man nerslag på besiktningen just för att det är nått fel hos bmws maskiner.

Kan detta hänt hos volvo?
av Y.F
greeeken skrev:Den kan oxå vara så att dom gör rätt men det blir fel inställning.
Vet tex att om man ställer in sina halvljus hos bmw i solna så får man nerslag på besiktningen just för att det är nått fel hos bmws maskiner.

Kan detta hänt hos volvo?
Det är möjligt, men i så fall är det fel hos båda de Volvoverkstäder jag provat.
av Pebben
Y.F skrev:
Pebben skrev:Jag har ett problem med min bil, halvljuset lyser väldigt kort framför bilen. (Korrekt inställning enligt Volvo) Tänkte att de måste ha fel eftersom på alla mina andra bilar har det iaf. gått att se en bit fram på vägen med bara halvljus så jag höjde ljusbilden lite. Resultatet blev kanonbra, samma höjd som min nya BMW 3-serie ar. Samma som Saab.
Du har xenonljus, eller hur? I så fall hade jag samma problem med den 04 jag tidigare hade. Den ver perfekt inställd från fabrik men vid första servicen ställde verkstaden om ljuset så att halvljuset blev alldeles för lågt. Jag skruvade naturligtvis tillbaka det med de vita skruvarna på insatserna, men med samma effekt som du noterade, helljuset blev för högt. Jag använder mest halvljus eftersom jag huvudsakligen kör på kraftigt trafikerade vägar, men det var irriterande ändå.

Jag försökte klaga och var också med på en ljusinställning på verkstaden, men mekanikern vägrade justera upp min ljusbild till samma som den varit vid leverans.

Problemet är inte konstruktörerna utan verkstäderna som ställer halvljuset med alldeles för stor säkerhetsmarginal.

Precis så är det i mitt fall också, eller ja jag vet ju inte om det var bra när den var ny men det är på tok för lågt från ÅF. Men det jag tycker låter konstigt är att går det verkligen att justera halvljuset relativt helljuset på något sätt?
av Y.F
Pebben skrev:Precis så är det i mitt fall också, eller ja jag vet ju inte om det var bra när den var ny men det är på tok för lågt från ÅF. Men det jag tycker låter konstigt är att går det verkligen att justera halvljuset relativt helljuset på något sätt?
Det måste det rimligen gå att göra eftersom relationen mellan hel- och halvljus var bra fram till första servicen, men inte sedan. Eftersom ljushöjdsregleringen är motorstyrd kan de säkert ställa ljuset med mjukvaruparametrar på något sätt.

På något amerikanskt forum läste jag om de vita justeringsskruvarna och att man inte skulle låta de stå kvar i "rätt" läge när man lämnar in bilen. Detta på grund av att de styr ljusbilden mjukvarumässigt och att man i så fall riskerar att justeringsmånen försvinner om man själv justerar upp ljusbilden med skruvarna och verkstaden sedan justerar ned den igen mjukvarumässigt. Jag vet dock inte om det stämmer. Jag lade alltid på minnet hur många varv jag skruvade och såg till att skruva tillbaka innan service.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]