Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bilnörden
valln skrev:
Bilnörden skrev:valln: Kanske dags att byta till en el bil istället för att åka omkring o spy ut massa avgaser.
Nej, det är inte ekonomiskt försvarsbart.
Högst troligt inte heller lämpligt ur ett totalt miljöperspektiv.
Då går alltså ekonomin före iaf. (Ber om ursäkt om du tog illa vid dig, var aldrig min tanke)

Ärligt talat så spelar det ingen roll vad man har för bil, det som spelar roll är hur man kör. Topgear körde med en Prius för fulla muggar, med en M3 efter som bara skulle hålla samma tempo, M3:an var snålaste....

En liten kul jämförelse med tanke på ämnet miljö o bilar.
Om alla plötsligt började köra bil så ekonomiskt de kan skulle det plötsligt bli översvämning på raffinaderierna. Bara en sådan sak som att släppa av och rulla ikapp en framförvarande, långsammare bil, istället för att hålla sin fart och sedan stå på bromsen, är exempel på sånt man kan göra som ändå inte påverkar när man kommer fram till målet. Du kommer ju ikapp bilen framför oavsett vilket.
av Jojje62
valln skrev:
Jojje62 skrev:Det är väl en jä... skillnad på att stjäla och ha en bil som drar ett par dl än en annan.
Och med en S80 2,5t så finns det väl en hel del att göra om det vore ett seriöst bekymmer för dig.
Vad ska jag göra?
Länka gärna till sidor som stödjer dina råd.

Egentligen är det ganska tragiskt, jag föreslog att miljöskäl är en parameter som är intressant vad gäller minskad förbrukning och blev påhoppad.
Jag skrev aldrig att ni som gillar att trycka igenom bränsle skulle ändra er, men ni hoppar på mig och kommer med ytterst dåliga förslag. :???:
Har du något minne av det här ?

"Ungefär som att gå in på gk:s och stjäla varor som man behöver och när man åker fast så argumenterar man så här "vad spelar mina varor för roll för er miljardomsättning"."
av HakanF
EjS skrev:
HakanF skrev:För att inte prata om båttrafiken bränner mer än 50 ton fulolja per dag och skepp utan någon rening fast både platsen och konstant varvtal gör det enkelt med både pf och nox fälla.
Samt att det är helt ok att tömma sopor över bord bara du är vissa km utanför kusten.

Min 760 hade 321 och var en dröm att köra mot dagens bil när det gäller vxllådan,
Om man börjar den diskussionen tror ni inte att man skulle fråga befolkningen i Afrika: "Vad vill ni ha: lite (lite) snålare dieselbilar i Sverige .... Eller rent vatten i Afrika??!?"
Jag fattar inte jämförelsen? Och den diskussionen går jag inte in på eftersom jag känner fd hjälparbetare som varit på plats.
Användarvisningsbild
av tolare
Jag köpte en my10 2,5 FT Automat , visst är det inte en perfekt kombination men den går helt underbart även om den vill ha lite mer bränsle än en diesel. Har även en Saab 9-3 dubbel turbo diesel på 180 hk som går grymt bra men gillar 231 bensin hk mer med automat lådan bättre, Saaben är också automatiskt. Kan inte tänka mig något annat än automat. Kört ner till Ungern med Volvo och 0,82 l / mil i autobahn fart, det tycker jag är bra.
av valln
För mig är ekonomi och miljö variabler, ej konstanter.
Om jag kör 1000 mil per år kan jag trycka igenom bränsle för 5000 kronor per år extra vilket är växelpengar i ett bilsammanhang, miljön blir intressantare.
Om jag ska köpa en batteribilshybrid och få en krocksäcker bil ,ytterligare en variabel att förhålla sig till, kommer min årskostnad att årligen öka med 50 000 kr alltså tio gånger upp från bensinkostnad, ekonomin blir intressantare.

OBS jag räknar inte ränta på ränta effekt. En bil får man ju fiktivt betala livet ut...
av perhall
Kul läsning. Jag gillar att trådar spårar ur. Det är ju ett nätforum och inte en databas där flygplansunderhåll kartläggs. Vad tycker ni andra?/PH
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]