NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft loss oket förut o bytt belägg och jag kommer inte ihåg att de va nå torx 55. Var endast insex tror jag för att lossa oket från hållaren.

Ja, jag vill bara elda upp skiten. Det kommer bara fler o fler fel :)

För nuvarande är det alltså tre fel.
1. Handbromsen vänster bak.
2. Hydraulikenheten.
3. Ventilerna till virvelspjället.

Hydraulikenheten är det enda som kostar mycket pengar.
De två andra fixar jag själv.
dieselputte skrev:Möjligt att det är torx fram och nåt annat bak? Kommer inte ihåg själv trots att jag varit loss med alla ok en gång.
Nu har jag haft bilen hos en kompis och vi har mekat hela dagen.
Vi hade loss oket från hållaren, jag kan säga som så att hävarmen var väldigt stumm.
Vi använde både 5-56 och bromsrengöring.. sprutade massor och försökte motionera armen.
Vi hade loss fjädern också..
vajern löpte fritt också.

Slutsatsen är att det verkar som om fjädern inte orkar pressa tillbaka hävarmen.
Vilket resulterar i att om man drar åt handbromsen så bromsar ju hjulet som det ska..
men släpper man upp så ligger bromsen på litegrann.. då måste man med en skruvmejsel trycka tillbaka armen ungefär
1cm. Så frågan är vad man ska hitta på? byta ut oket, skaffa en ny/begad fjäder eller lämna in på volvo/annan verkstad?
Vi har försökt så gott vi kan att motionera.. vi har både suttit o dragit o släppt på handbromsspaken, vi har smort samtidigt..
vi har försökt med polygrip vridit på hävarmen. Men den går ju inte superlätt om man säger så.. man vet ju inte hur det ska kännas.
man får ju ta i lite.

Så lösningen temporärt är att ge tusan att dra i handbromsen.

Som du skrev längre upp feltema har ju ok för 799kr.
Frågan är om det är värt att köpa ett nytt ok och sätta dit själv? undrar om de är jävligt att få loss bromsslangen o de där?
Min kompis tror att de är fjädern på hävarmen som har tappat spänsten eftersom bromsen har legat på o blivit riktigt varm.. fälgen har varit riktigt het.
Därför kanske en ny fjäder kan vara en lösning men de är bara en teori. Verkar ju inte gå att motionera upp det bättre än vi lyckats med.
Därför tänkte jag kanske att man kanske ska köpa ett feltema-ok :)
Eller om man kan komma åt en fjäder från skroten? fast dom vill väl bara sälja ett helt ok.

Tips o förslag mottages gärna.
Ja, det kan ju vara så illa att kombinationen att fjäderns spänst blivit utmattad av värmen och samtidigt hävarmen kärvar. Det är ju förvånansvärt lätt att ta bort fjädern. Ni har väl kollat att vajern löper lätt?

Finns säkert någon som skulle kunna fixa en extern fjäder som hjälper till att dra tillbaka hävarmen, men då går man väl på nit vid besiktning.

Tyvärr glömde jag nog nämna att det bästa smörjmedlet för detta är silikonsprej som har en otrolig förmåga att flyta in i trånga utrymmen. Silikon är dessutom bra för gummidetaljer medan 5-56 har en tendens att kunna lösa upp gummipackningar.

Ge det hela ett försök till med silikon sprej.

En nackdel med att till och med fälgen blir het är att även hjullagret blir hett varvid dess fett kan flyta ut och lagrets livslängd kortas.

Kolla om du kan få tag i billigare beggade original ok på nån skrot.

Jag bytte bromsvätska och öppnade då bara luftningarna , de satt lite , men släppte lätt med ett litet knyck. Antar att ledningarna inte sitter just något hårdare. På med WD 40/5-56 och låt verka några timmar. Se till att klämma ihop ledningen så att inte all bromsvätska läcker ut, då behövs specialverktyg för luftning av ABS.

OT: Avis på dig som har nära till Sveriges bästa mässsa = Nolia :( , där kan man gå och dregla i dagar..... funkade inte med kärringens ledighet i år, annars är det en given tripp till Umeå och släkten där vartannat år. Pite är det för långt till.
Jo, vi drog även i vajern ut o in ur sitt hölje. Gick fritt.
Näe, något silikonspray hade vi inte.

Jo, går ju att göra en fullösning med extra fjäder men...
känns som att det lutar åt ett nytt ok.
Finns ju varierade priser :)
Begat på skroten ligger på 600-1000kr men utseendet på dessa är bedrövliga.
Mekonomen tar 1700kr för utbytes plus 300kr stomavgift.
Laitis/autoexperten tar 2000kr för utbytes
Feltema tar 799kr för ett nytt

Så jag tror feltema är värt att satsa på.
hade ändå inte tänkt behålla bilen i mer än max 2år.. så man tycker ju att det borde hålla så pass iaf.

Bilen ska snart lämnas in för byte av hydraulikenheten för antisladd-tjosan.. i det jobbet ingår även bromsvätskebyte om 1 liter.
Ska jag be volvo kolla på oket/parkeringsbromsen?

Hade jag haft jobb o mycket pengar så hade jag ju inte haft alla dessa funderingar då hade jag bara bokat tid och fått det fixat men.. nu är min situation inte så :)
Då tycker jag att ett ok för 2000kr är lite mycket.

Har du några erfarenheter av feltemas ok? är det värt att satsa på ett?

Ja, Nolia är trevligt! Klart mycket större i umeå än i piteå men man är ju lite less på att kolla här hemma så då vill man åka till piteå ibland :)
hade du bott närmare mig hade du gärna fått ge mitt ok ett försök.
De där oken verkar ju vara ett sorgebarn utan att ha kollat närmare på det. Jag hade samma problem förra sommaren på mina. Jag sket i att jävlas med biltema utan beställde ett par fina Pagid från eurocarparts.co.uk så jag visste vad jag fick. Betalade runt 2000:- för båda oken och behövde inte skicka tillbaka mina gamla. Nu är punden lite dyrare så blir nog nån hundring mer. Jag har beställt därifrån många gånger. De packar samma eller nästkommande dag och DHL-leveransen (ca 200:-) alltid levererat fram till dörr inom 5 arbetsdagar. Använd promokod extra10 så får du 10% rabatt fram till söndag.

Bromsslangen på ena sidan jävlades på min, fastrostad och jag hade ingen värme. Jag fick skruva loss den med polygrip för med vanlig nyckel så drog jag skallen rund. Återanvände ändå slangen men om oket lär loss igen så lär jag nog byta slangen också.
Notera hur bromsslangen går innan du plockar av det gamla oket. Det viktiga med återmonteringen är att man inte vrider bromsslangarna knasigt. Då kan det lätt bli lite tråkigt uppförande på bilen. Fortfarande nu 14 månader senare njuter jag varje gång jag drar i handbromsen. Stumt och fint med perfekt justering =) Jag fettade in fjädern rejält efter montering och jag tänkte gå loss med fett och motionering igen nu innan vintern för att minimera risken att jag råkar ut för samma sak igen...

http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Volvo ... 72d&000048
Har ingen erfarenhet av Biltemas ok, sist jag bytte ett ok var nog c 20 år sedan på en Sabb 900 Gli -84 och har för mig jag köpte det från Micro , det funkade ok i flera år tills bilen blev stulen.

Det har gått bra många år sedan det strulade för mig nu. Första gången fixade Volvo meken det gratis vid årlig service, andra gången fixade jag det själv. Efter jag började smörja och fixa till oken höst/vår vid däcksbytena har det inte strulat nåt mer. Underhåller man bara sina ok väl så tror jag att ett Biltema ok kan överleva flera år.
tdeimos skrev:De där oken verkar ju vara ett sorgebarn utan att ha kollat närmare på det. Jag hade samma problem förra sommaren på mina. Jag sket i att jävlas med biltema utan beställde ett par fina Pagid från eurocarparts.co.uk så jag visste vad jag fick. Betalade runt 2000:- för båda oken och behövde inte skicka tillbaka mina gamla. Nu är punden lite dyrare så blir nog nån hundring mer. Jag har beställt därifrån många gånger. De packar samma eller nästkommande dag och DHL-leveransen (ca 200:-) alltid levererat fram till dörr inom 5 arbetsdagar. Använd promokod extra10 så får du 10% rabatt fram till söndag.

Bromsslangen på ena sidan jävlades på min, fastrostad och jag hade ingen värme. Jag fick skruva loss den med polygrip för med vanlig nyckel så drog jag skallen rund. Återanvände ändå slangen men om oket lär loss igen så lär jag nog byta slangen också.
Notera hur bromsslangen går innan du plockar av det gamla oket. Det viktiga med återmonteringen är att man inte vrider bromsslangarna knasigt. Då kan det lätt bli lite tråkigt uppförande på bilen. Fortfarande nu 14 månader senare njuter jag varje gång jag drar i handbromsen. Stumt och fint med perfekt justering =) Jag fettade in fjädern rejält efter montering och jag tänkte gå loss med fett och motionering igen nu innan vintern för att minimera risken att jag råkar ut för samma sak igen...

http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Volvo ... 72d&000048
vad har du använt för fett och hur har du gått till väga?
verkar som att bromsslangar kan trilskas alltså att få loss.. ?

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]