Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Finns det något sätt man kan kontrollera vägmätarställningen på? Genom besiktningsprotokoll borde ju rimligen gå, men jag har bara de 2 senaste. Dessutom fick de uppenbarligen igenom bilen med helt blankt protokoll trots trasig ABS och framvagnsinställning åt flanders, så de ger jag inte mycket för... :lol:
Nu tror jag visserligen inte att den är mätarskruvad, men med tanke på vad som framkommit kan man ju börja undra...Dessutom har den haft problem att starta de sista dagarna.

Så, någon som vet hur man kan kolla VMS-historiken på en såhär gammal? Finns alla besiktningsprotokoll i någon databas? Något sätt som är gratis/billigt?
Från SBP skrev:På Transportstyrelsens webbplats (länk http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... aruppgift/) får du bland annat besked om datum från senaste godkända kontrollbesiktningen och mätarställning.

Vill du ha ett besiktningsprotokoll kan vi skicka protokollskopior som är högst tre år gamla, via e-post eller fax. Vi har bara möjlighet att skicka protokoll för fordon som har besiktats hos Bilprovningen och du måste ha registreringsnumret för fordonet till hands.
Vad det står i besiktningsprotokollet behöver inte betyda så mycket då besiktningen är nöjd bara hastighetsmätaren fungerar. Det kan ju ha bytts mätare till t.ex. en begagnad, har själv blivit tvingad till det ett antal ggr och trots stora avvikelser i vägsträcka har inte besiktingen brytt sig. Om du kan få fram riktigt gamla protokoll så att du kan följa bilens körsträckehistoria så kan du troligen få fram hyfsat trovärdiga uppgifter.

Mvh GK

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]