Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bobadill
Är det rimligt att varningslampan för bromsarna lyser samtidigt som informationsmeddelandet "Låg bromsvätseknivå" visas i displayen på en XC60 D4 AWD MY15 som gått ca 2000 mil?

Det visas under en kort tid (några sekunder) strax efter det att jag gjort en kraftigare inbromsning. Gissar att vätskan då kommer i "gungning" och att nivån i samband med det hamnar under gränsen vid någon givare.

Varningslampan lyser alltså inte hela tiden men det känns ju ändå som att bromsvätskenivån sjunkit och det i sin tur borde väl då betyda att det finns ett läckage någonstans.

Har alltså ca 1000 mil kvar till service. Törs man chansa och åka vidare dom 1000 milen eller bör man åka in med kärran direkt?
av TobbeViktor
Varför inte öppna huven och helt enkelt kolla nivån på bromsvätskan?
Kan ju ha varit på gränsen från början/fabrikation.
av Bobadill
TobbeViktor skrev:Varför inte öppna huven och helt enkelt kolla nivån på bromsvätskan?
Visst kan jag öppna huven och kolla men det känns kanske lite överflödigt eftersom bilen redan larmar om nivån.
Det som är intressant är ju hur länge man törs köra trots att varningslampan blinkar till ibland.

Det sägs ju att Volvo ska hålla hög kvalitet men i mina ögon är det lite halvpissig kvalitet om bromsvätskan "försvunnit" på ca 2000 mil.
(Har även en del andra mindre problem vilket gör att jag kanske inte är jätteimponerad över Volvos kvalitet...)
av Jäverhammar
Är väl inte säkert att det är en mekanisk kvalitetsbrist att bromsvätskenivån är låg? Kan ju lika gärna varit skit bakom spakarna när bilen byggdes, levererades.

Om något så är det väl skönt att veta att givaren för låg nivå fungerar ;)
Användarvisningsbild
av Rillee
Det kan inte vara fel på sensorn?
av Bobadill
Rillee skrev:Det kan inte vara fel på sensorn?
Tänkbart. Tycker dock att den borde larma lite oftare än vad den gör nu. Nu är det bara om man gör en riktigt kraftig inbromsning eller en tvär sväng, så jag inbillar mig att det uppstår när vätskan kommer lite i gungning.

Men det blir förmodligen ett litet besök hos verkstan så får vi se vad dom säger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bobadill skrev:
TobbeViktor skrev:Varför inte öppna huven och helt enkelt kolla nivån på bromsvätskan?
Visst kan jag öppna huven och kolla men det känns kanske lite överflödigt eftersom bilen redan larmar om nivån.
Det som är intressant är ju hur länge man törs köra trots att varningslampan blinkar till ibland.

Det sägs ju att Volvo ska hålla hög kvalitet men i mina ögon är det lite halvpissig kvalitet om bromsvätskan "försvunnit" på ca 2000 mil.
(Har även en del andra mindre problem vilket gör att jag kanske inte är jätteimponerad över Volvos kvalitet...)
Varför är det överflödigt? Öppnar du huven får du svart på vitt. Är nivån på min eller under så kan du väl pytsa i lite och sen hålla koll.
Men ja. Har det läckt ut bromsvätska är det ju ett fel som skall åtgärdas på garantin. Men som påpekats, det kan ju vara så att det fylldes på för lite när bilen byggdes.
Användarvisningsbild
av leiwi
Varför skiva en tråd om detta här på forumet när man inte ens har lyft på huven och kontollerat nivån , om nivån är ok så är det ju något annat fel , givare eller något.
jag förstår inte vad trådskaparen ville med denna tråd mer än möjligtvis att han inte var nöjd med sitt bilköp :shock: :shock:
av Bobadill
leiwi skrev:Varför skiva en tråd om detta här på forumet när man inte ens har lyft på huven och kontollerat nivån , om nivån är ok så är det ju något annat fel , givare eller något.
jag förstår inte vad trådskaparen ville med denna tråd mer än möjligtvis att han inte var nöjd med sitt bilköp :shock: :shock:
Jag är inte en sådan som ligger under min bil och skruvar avgassystem eller står med fingrarna i något skitigt oljetråg o.s.v.
Mina tidigare bilar har aldrig någonsin larmat om låg bromsvätskenivå och jag
1. Tyckte det var jävligt märkligt att min Volvo (ett bilmärke som väldigt många vill kalla premium och av väldigt många anses ha högre kvalitet än de flesta andra bilmärken) redan efter dryga 2000 mil larmade om detta. Visst det kan ju ha uppstått någon form av läckage under dom 2000 milen, men förmodligen är det väl något som inte gjorts ordentligt från början
2. Undrade hur allvarligt det var att köra vidare med varningslampan blinkande i 1000 mil till, d.v.s. fram till nästa service.

Det var orsaken till min tråd.
Så du har delvis rätt i att jag kanske inte är helt nöjd med min bil som kostade 420 000:- efter ramavtalsrabatter men som redan haft betydligt mer småfel än t.ex. de två Fordar jag kört senast i över 20 000 mil.
Inte så jävla mycket kvalitet eller premium i mina ögon om man säger så...

Men å andra sidan så hade det ju räckt att någon bilkunnig (till vilka jag alltså inte räknar mig själv när det gäller den här typen av problem) hade sagt att det bara var att köpa bromsvätska på första bästa mack och spilla i lagom mycket i behållaren.

Nog om detta.
Problemet är avhjälpt och jag lovar att i framtiden bara skriva "korrekta" trådar...
av III
Skulle vilja säga att om god kvalité är detaljfinish med kassaskåpskänsla utan knirr och knarr är kanske inte Volvo premium, inte heller om man ser till enkla men irriterande småfel som kan dyka upp men ser man kvalité som rostskydd, krockskydd, komfort och långtidskvalité, dvs motorer, växellådor osv så är Volvo lysande. Liksom väl genomtänkta funktioner och förmågan att hantera uselt vinterväder.

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]