Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu började motor teknisk service grejset varna igen men är inte sugen på betala massor för låta verkstad ge mig svaret på vad som är fel.

Bild
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... oth-p48500

Är deras felkodläsare värt pengarna eller är det att slänga pengarna i sjön?
(medveten om att man även behöver övrig kunskap för tolka vissa koder)
Med den kan du enbart se de generella felkoderna.
Dessa är samma som bilprovningen kontrollerar och jag tror det är avgasrening, bromssystem samt airbag.
Jag har en sådan liggandes men för att få ut felkoder så tyckte jag den var kass. Man kan få lite motorvärde (temperaturer, varvtal e.t.c.) så det var väl ungefär det jag använde den till 2 ggr.

Ska du ha något som kan läsa felkoder på Volvo så är det Vida/Dice som agh39 skrev.
Dede skrev:Med den kan du enbart se de generella felkoderna.
Dessa är samma som bilprovningen kontrollerar och jag tror det är avgasrening, bromssystem samt airbag.
Jag har en sådan liggandes men för att få ut felkoder så tyckte jag den var kass. Man kan få lite motorvärde (temperaturer, varvtal e.t.c.) så det var väl ungefär det jag använde den till 2 ggr.

Ska du ha något som kan läsa felkoder på Volvo så är det Vida/Dice som agh39 skrev.
Är det i adaptern eller i mjukvaran i datorn/telefonen som begränsningen finns för att läsa av/resetta koderna?
Både och.
Volvo-specifika koder(oftasts ABS'en) följer ingen standard såsom ISO-blabla som ELM oftasts använder sig utav.
Det GÅR att få ut datan även med ELM'en, men då får du själv konvertera byte till begripliga koder, och lista ut vilka kommandon som måste skickas till styrenheten för att få något svar via en terminal - knappast något vem som helst gör.
Ja ELM:en är väl bara en hårdvara i dongeln som ger Bluetooth<->ODB koppling.

Det som det hänger på är väl vilken mjukvara du kör i telefonen/PCn om den kan förstå och skicka rätt meddelanden på OBD bussen.
VolvoB20 skrev:Ja ELM:en är väl bara en hårdvara i dongeln som ger Bluetooth<->ODB koppling.

Det som det hänger på är väl vilken mjukvara du kör i telefonen/PCn om den kan förstå och skicka rätt meddelanden på OBD bussen.

Det är ju hårdvaran som bestämmer vilka protokoll som stödjs. Det är ju t ex därför det mer eller mindre är hopplöst att få ELM327 att fungera på volvo 96-98, och därför man istället behöver en KKL 409.1-kabel till dom. Det samma gäller tvärtom, KKL409.1 är apsvår att få att fungera på nyare bilar med "riktigt" OBDII-protkoll(volvo 99-, CAN-BUS).
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]