Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
Jag funderar på en liten tankegång. Jag har idag en Honda CR-V-08 med 2,0 bensin och automat. Den fungerar väldigt bra ur alla avseenden förutom att den är otroligt trött. Detta märks inte minst när jag ska dra upp båten med den. Båten med kärra väger ungefär 1400kg och i och med att bilen har automat så får jag inte så mycket varv på motorn innan lådan drar så att säga. Dvs. vridmomentet vid det varvtal där lådan påverkar hjulen är så lågt att den knappt orkar. Sedan är väl inte utväxlingen speciellt låg heller då den gör närmare 60 km/h på ettan.
Så min fundering är hur exempelvis en XC70 D5, typ 2013 och framåt, beter sig i samma situation. Turbon borde ju rimligtvis få snurr och motorn ge rejält vrid när man ska igång den första metern på trailerrampen?
Jag minns min gamla 740 turbo med automat där man höll på bromsen och tryckte gasen i botten så började bakhjulen att slira när turbon började ladda.

Anledningen till min fråga är att jag funderar på att byta båt i framtiden till en som väger ett ton mer, och då kommer nog inte Hondan orka igång.
Användarvisningsbild
av milktrucker
då är det 4x4 med lågväxel du behöver. Momentomvandlaren kan inte överföra så mycket kraft för att driva hjulen i sådana backar med överlast.
Vet en Santa Fe CRDi 2.2 liter med momentomvandlare som blev stående för att momentomvandlaren inte kunde överföra kraften i rejäla backar med ca 1500 kg på kroken.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är ju inte momentomvandlaren i sig som är problemet. En momentomvandlare kan multiplicera ingående moment från motorn 2 till 3 gånger, vilket är anledningen till att automater ofta har hög första växel. Min v70 gör nästan 80 på ettan. Motorn i fråga ger helt enkelt för lågt vridmoment vid växellådans stallspeed. En motor med turbo (diesel eller bensin) ger mycket högre vridvid lågvarv. Men det är ju inte lätt att dra tungt uppför med FWD då rekommenderas nog AWD som milktrucker skriver.
av Tompamannen
Nu fick jag lite olika svar här. Min Honda är 4wd så slirande hjul är inga problem.
Jag har också svårt att se varför momentomvandlaren skulle vara problemet då som jag nämnde, min gamla 740 turbo hade inga som hellst problem att vrida loss bägge bakhjulen på torr asfalt trots att jag höll på bromsen och stod stilla.
Min tanke var precis som Frasse skrev att jag får högre moment och därmed mera kraft till hjulen med en bil med mera vridmoment. Min 2,0 sugbensinare ger väl max vrid över 4000rpm och då har den knappt 200Nm. I och med att lådans stallvarv inte ligger så högt så blir vridmomentet vid start väldigt dåligt. Det var därför jag funderade på om exempelvis en D5 (215hk) med automat ger mera moment ut i hjulen då motorn rimligtvis ger mer effekt vid lådans stallvarv än min Honda.

Det är nu jag vill ha svar som "när jag drar upp min 7-meters båt på 2,5ton med kärra så kan jag inte ge fullgas med D5'an för då rycker jag loss dragkroken" :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
Du kan inte jämföra dina 4, och 5-stegsautomater med TF80. Så länge lådan slirar överför den mindre kraft än vad motorn ger...fysikens lagar...
av rid54
En momentomvandlare förstärker vridmomentet från motorn. Max förstärkning brukar ligga vid största skillnaden i varvtal mellan in- och utgående axel, som nämnts upp till 2-3 gånger. Så vridmomentet IN till själva växellådan blir då kanske 600 Nm (om motorn ger 200). Om belastningen är så hög att det inte räcker med 600 Nm in i lådan för att dra upp lasten så är det inte mycket att göra. Om lådan faktiskt slirar (dvs om den har nåt fel) så lär den snart brinna upp. Om motorns maximala vridmoment ligger på ett varvtal högre än stallspeed så är det ju lite mismatch mellan motor och växellåda, tyvärr och du får inte ut max dragkraft alls.

Edit: Och det kan ju skilja mellan olika motor/bilmodeller såklart. Om stallspeed är vid det varvtal där motorn har max vridmoment så får man ut max styrka (dragkraft) ur det fordonets drivlina från start.
Användarvisningsbild
av milktrucker
för att vridmomentet ska bli högre genom momentomvandlaren kräv samma effekt men med lägre varvtal. Med lägre varvtal blir kan inte momentomvandlaren överföra samma kraft,kw vs kw kommer att vara den samma så att säga.
En vanlig automatlåda till biar saknar momentförstärkare vilken vanligen sitter på lastbilar och bussar just för att de har så litet varvtalsregister för att få turbinen att pumpa olja effektivt.
av Tompamannen
Det är det som rid54 skriver som jag menar. En D5 ska i teorin ge 70kw vid 1500rpm, min Honda ska ge 85kw vid 4200rpm, momentmax. Stallspeed på min låda ligger nog inte vid några 4500rpm, max vridmoment och stallspeed ligger därmed ganska långt ifrån varandra. Däremot D5'an, där kan jag mycket väl kunna tänka mig att stallvarvet ligger ganska nära momentmax. Så gissningsvis borde D5'an ge bra mycket mer effekt vid växellådans stallvarv än min, även om min låda har annan utväxling då varvregistret är längre.
Användarvisningsbild
av frasse4
För att inte blanda begrepp, det är en effekt som ska överföras genom momentomvandlaren. Ingående effekt är alltid högre än utgående på grund av inre förluster. Men då effekt = vridmoment * varvtal kan man fortfarande få ut högre vridmoment ut från momentomvandlaren på bekostnad av att man får ut ett lägre varvtal.

Har en XC70 -16 som gått 16 000 mil. Har f&o[…]

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]