- mån 27 jul 2015, 17:35
Jag funderar på en liten tankegång. Jag har idag en Honda CR-V-08 med 2,0 bensin och automat. Den fungerar väldigt bra ur alla avseenden förutom att den är otroligt trött. Detta märks inte minst när jag ska dra upp båten med den. Båten med kärra väger ungefär 1400kg och i och med att bilen har automat så får jag inte så mycket varv på motorn innan lådan drar så att säga. Dvs. vridmomentet vid det varvtal där lådan påverkar hjulen är så lågt att den knappt orkar. Sedan är väl inte utväxlingen speciellt låg heller då den gör närmare 60 km/h på ettan.
Så min fundering är hur exempelvis en XC70 D5, typ 2013 och framåt, beter sig i samma situation. Turbon borde ju rimligtvis få snurr och motorn ge rejält vrid när man ska igång den första metern på trailerrampen?
Jag minns min gamla 740 turbo med automat där man höll på bromsen och tryckte gasen i botten så började bakhjulen att slira när turbon började ladda.
Anledningen till min fråga är att jag funderar på att byta båt i framtiden till en som väger ett ton mer, och då kommer nog inte Hondan orka igång.
Så min fundering är hur exempelvis en XC70 D5, typ 2013 och framåt, beter sig i samma situation. Turbon borde ju rimligtvis få snurr och motorn ge rejält vrid när man ska igång den första metern på trailerrampen?
Jag minns min gamla 740 turbo med automat där man höll på bromsen och tryckte gasen i botten så började bakhjulen att slira när turbon började ladda.
Anledningen till min fråga är att jag funderar på att byta båt i framtiden till en som väger ett ton mer, och då kommer nog inte Hondan orka igång.
V40 CC D3-17 aut

- By abcd1234