Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en v70n 2,4t 03 där avgasreningslampan lyser då och då. Felkod är utläst med PPC ECM280A Främre lambdasond, bank 1. Av vad jag har förstått så är det förvärmningen som strular. Har dock märkt att lampan lyser oftare vid regn och snö, dvs fuktigt väder och inte vid konstant plusgrader. Tyder inte detta snarare på ärg/glapp kontakt än felaktig sond?

Åtgärd?

Tacksam för svar
Tette
Bytte sond i mitten av maj till en beg som gått 876mil och idag när jag var ute och körde i all regn och fukt så började lampj*vel att lysa igen. Samma felkod som tidigare. Vad kan problemet vara? Troligt att en sond med under 1000mil på nacken skulle hålla i några månader men inte när det regnar?
Slut på idéer nu..

Tacksam för svar

Tette
wissel skrev:Artikelnumren är identiska ?
Jupp, fick volvos artnr som ska sitta på min bil, (Bosch sond 9487147) sökte på bildelsbasen och köpte en mer eller mindre ny från Jönköpings bildemo. Ska inte vara några tokigheter där..
Jävlas det bara när det är blött bör du syna och rengöra och smörja kabelkopplingarna till sonden. Någon packning som saknas så vatten kan tränga in?
Annars kanske någon på forumet vet hur man kan kontrollmäta om den är hel.
wissel skrev:Kan trimmet vara något att undersöka ?
Kan visserligen vara att något som strular men får inte ut någon felkod om ngt problem i styrsystemet och har haft i trimmet sen 2012 utan problem med lambdan. (förutom ja där i mars då den började jävlas) Ska dock be någon med lite mer kunskap gå över sonden och kolla kontakter för säkerhets skull. Med tanke på att den började lysa efter 2 dgr konstant hällregn så kan glapp inte uteslutas. Eller tänker jag fel?
Raderade felkoden för lambdan idag och for ut och rastade bilen en smula. Ingen lampa (visserligen torrt väder) men upptäckte efter lite hårdare körning och sedan några stillastående korsningar att det luktade lite avgaser i kupén.
Misstänker något litet läckage mellan turbo-downpipe då downpipen byttes samtidigt som lambdan (katten var död enligt bes därav framrörsbytet). Undrar om detta kan påverka att lambdan ballar ur vid fuktigt (läs spöregn) väder?

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]