Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallabaz
UPPDATERING I INLÄGG 2015-07-27 15:03

Spontanköpte en V70 -02 2.4T Automat idag som gått 27 000 mil.
Fruktansvärt fräsch för sin ålder och sina mil.

Med på köpet fick jag 2 felkoder på växellådan.

P0700
Shorted or open circuit within Transmission Control Module (TCM)
eller
- Faulty Transmission Control Module (TCM)

samt

P0740
TCC Malfunction

Kan jag ha sådan tur att det bara är PnP-switchen?
Behöver jag byta någon solenoid? I sådana fall vilken?

När jag körde hem bilen gick lockupen aldrig in. Den gick fint och greppade fint vid kick-down men hade lite svårt att välja växel i uppförsbackar vid halvgas.

Någon med erfarenheter eller tankar?
Senast redigerad av 1 kallabaz, redigerad totalt 0 gånger.
P0700 är bara en kod som visas när styrenheten upptäcker ett fel.
P0740 betyder fel på convertern/klingliggande komponenter som solenoid.
Orsaken kan vara för låg oljenivå, gammal och dålig olja, defekt solenoid, elfel mm.
Jag hade startat med att flusha lådan (om det inte har gjorts). Många fel uppstår just på grund av gammal och dålig olja...

Possible causes of OBD code P0740
- Low transmission fluid level - Dirty transmission fluid - Faulty torque converter clutch solenoid valve - Torque converter clutch solenoid valve harness or connectors - Torque converter clutch solenoid valve circuit is open or shorted The Error code is generally activated on detection of the following conditions: Diagnostic trouble code P0740 is detected when TCM detects an improper voltage drop when it tries to operate the solenoid valve.
Lådan är "flushad" för några månader sedan och oljenivån ligger på rätt med fin röd färg.
Jag antar att man mäter oljenivån efter att långsamt ha gått igenom alla växellägen?

Min teori är:
När lådan flushats så har små metallpartiklar lossnat och flugit runt som sedan fastnat i solenoidernas magneter som gör att de inte rör sig som de ska.
Vad tror du om det?

Frågor:
1. Någon som har någon fin guide för att plocka ut ventilhuset i lådan och rengöra?
2. Går det att rengöra solenoiderna?
marimbalanguage skrev:Kollar du oljenivån med motorn igång?
Det sitter ett filter i lådan som skall fånga upp partiklar, så det är nog inte det.
Kan vara själva solenoiden som spökar.
Ja motorn igång.
Vet du om man kan rengöra solenoiderna?
Nu har jag haft uppe ventilpaketet och bytt SLU, SLT och SLS-solenoiderna.
Monterat ihop allting och fyllt olja till rätt nivå.

Mäter oljenivån genom att låta bilen stå och bli varm på P, gå igenom P,R,N,D,4,3,L med 3 sekunder i varje läge och sedan kolla nivån. Allt verkar ok.

Får Service på Växellåda i displayen och felkoderna:
P0700 - Powertrain
Transmission Control System (MIL Request)
Vad jag förstått så får man denna felkoden om man har något annat fel i växellådan.

P0748 - Powertrain
Pressure Control Solenoid "A" Electrical
Vilken är Solenoid A? Denna larmade inte tidigare..

Om jag nollar felkoder när jag står på tomgång så får jag bort allihop. Kör några meter, så dunkar det till och den går in i Limp Home Mode.

Vad ska jag kolla vidare på?

Notera att ovan felkoder är annorlunda än när jag köpte bilen då jag fick dessa: P0700 samt P0740.
det sitter en trycksolenoid i lådan och det är den som ger felkod. prova att byta den
från början var det fel på SLU skulle jag tro eftersom den sköter lock-up, vilken du inte fick i till en början.
SLT är tryckkontrollsolenoiden.
Läs ut med Vida så får du bättre inblick och åtgärdsförslag på svenska
milktrucker skrev:från början var det fel på SLU skulle jag tro eftersom den sköter lock-up, vilken du inte fick i till en början.
SLT är tryckkontrollsolenoiden.
Läs ut med Vida så får du bättre inblick och åtgärdsförslag på svenska
Jag har ju bytt alla tre som jag skrev, så det verkar konstigt.
Får hem en iCarsoft på fredag som ska kunna läsa växellåda fullt ut. Får se då.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]