Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
VolvoB20 skrev:Intressant är ju att de lackade delarna på bilen var fullständigt opåverkade när jag fick tillbaka, de verkar ju ha en helt överlägsen förmåga att motstå både kemiska angrepp och solblekning medans alla plastpaneler är mycket ömtåligare.
Kan se ut så efter en för stark alkalisk produkt, typ förtvätt som ofta får ligga och dra länge på bilen. Även "färg och klotterbortagare" ger liknande missfärgningar.

Lacken är mer tålig mot kemiska angrepp men är samtidigt otroligt mycket sämre mot beröring. En fördel med lacken är att den kan korrigeras genom polering och våtslip i värsta fall. Kan rädda många missfärgningar och angrepp. Det är svårare med plast, provade de förresten att värma din plast? Det kan i bland återskapa lystern, beroende på vad som orsakat den.
Jag brukar använda ett autosmart medel som heter vinyl shield. Riktigt beständigt, blir nästan en torr yta av det. Köpte 2 flaskor 2005, och den sista tog slut igår. Vet inte om det finns kvar/ändrad/bytt namn men får kolla upp det till veckan.
av Droopy
TommyP86 skrev:Jag brukar använda ett autosmart medel som heter vinyl shield. Riktigt beständigt, blir nästan en torr yta av det. Köpte 2 flaskor 2005, och den sista tog slut igår. Vet inte om det finns kvar/ändrad/bytt namn men får kolla upp det till veckan.

Den fins kvar dok så har jag för mig att den är mer lättflytande nu, el det kanske den ochså var 2005, jag har aldrig testat de senare då jag fortfarande har en flaska från 1999 kvar och den är en riktigt tjock pasta.
eijo skrev:Ok, tänker att jag inte gör någonting när jag får bilen i september och använder Concept Vista till våren om det ser ut att behövas.
Precis, olika sorters "svart klet" man kan smörja på titt som tätt för att plasten ska se bra ut i all ära. Men om man ger fasiken att använda avfettning på plasten och inte har bilen i solen så håller sig plasten svart och fin av sig själv.

Jag lägger tex på avfettningen med svamp så den inte kommer på plastpaneler/lyktglas/torkare/gummilister.
Användarvisningsbild
av Rillee
Repar det inte duktigt att köra med svamp på en smutsig bil?
Rillee skrev:Repar det inte duktigt att köra med svamp på en smutsig bil?
Först högtryckstvättar man ju bilen, om man har bra lackkonservering blir ju bilen i princip ren av detta. Om det mot förmodan skulle behövas någon avfettning på något ställe på lacken kan man försiktigt applicera det med en helt ren svamp. Då blir det definitivt inga repor. Men normalt behövs ju endast milt bilschampo.

Är bilen bra konserverad behövs försiktig avfettning på utsatta partier max 1-2 ggr per år. Och sedan lägger man på nytt skydd

Om man är och sprutar avfettning titt som tätt blir ju lacken med tiden som dasspapper och skiten vrålfastnar direkt man kör ut på vägen igen och man befinner sig på ett sluttande plan där man behöver avfettning igen vid nästa tvätt.
Användarvisningsbild
av Rillee
Tar du avfettning på våt bil? För att jag ska få av tjära/asfalt så behövs petroleum avfettning och den ska läggas på torr bil.
av Robot
Bensin och plast kan vara inkompatibelt. Jag fick blyfri 95 på en mörkgrå lastrumsmatta och det blev vita fläckar på den jäkeln...
Användarvisningsbild
av ER
Rillee skrev:Tar du avfettning på våt bil? För att jag ska få av tjära/asfalt så behövs petroleum avfettning och den ska läggas på torr bil.
Jag använder ett som heter "Blue&Green Degreser Wet" och den fungerar lika bra på torr som på våt bil, båt, släp, grymt effektivt och klart bättre än skräpet du hittar på mackar, bitema ,mekonomen mfl.
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]