Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
Förra månaden så stod det en V60CC med femcylindriga 2,5-litersbensinaren I Volvos Showroom I Kungsträdgården.
Habegäret blev stort, någon som fattar varför Volvo inte säljer den I SE? Nuvarande drivlinor till CC:n är ju minst
sagt tråkiga.
Användarvisningsbild
av V9097
V60D5AWDPolestar skrev:Förra månaden så stod det en V60CC med femcylindriga 2,5-litersbensinaren I Volvos Showroom I Kungsträdgården.
Habegäret blev stort, någon som fattar varför Volvo inte säljer den I SE? Nuvarande drivlinor till CC:n är ju minst
sagt tråkiga.
Ja, det är ett mysterium. En S60CC T5 AWD som säljs ibland annat England väcker ett särskilt habegär hos mig. S60/V60CC är så snygga och läckra och fina på många sätt att de förtjänar en motor med lite orr!

Inte blir det roligare, eller mer logiskt, om man betänker att Volvo har sålt T5 AWD (5-cyl), i Amerika och vissa länder i Europa, i hela 60-serien under flera års tid, medan vi i Sverige bara haft T5 FWD med Fordmotor (numera VEA). På ett oika ologiskt sätt har just den drivlinan sålts i V40CC T5 AWD i Sverige.

Man blir inte klok på Volvos motorpolitik.
Användarvisningsbild
av spaceuser
V9097 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Förra månaden så stod det en V60CC med femcylindriga 2,5-litersbensinaren I Volvos Showroom I Kungsträdgården.
sagt tråkiga.
Ja, det är ett mysterium. En S60CC T5 AWD som säljs ibland annat England väcker ett särskilt habegär hos mig. S60/V60CC är så snygga och läckra och fina på många sätt att de förtjänar en motor med lite orr!

Inte blir det roligare, eller mer logiskt, om man betänker att Volvo har sålt T5 AWD (5-cyl), i Amerika och vissa länder i Europa, i hela 60-serien under flera års tid, medan vi i Sverige bara haft T5 FWD med Fordmotor (numera VEA). På ett oika ologiskt sätt har just den drivlinan sålts i V40CC T5 AWD i Sverige.

Man blir inte klok på Volvos motorpolitik.
Bara för att förtydliga. Mig veterligen är VEA en helt egen Volvo konstruktion och helt utan Ford. Är också övertygad om att samtliga 5-cyl motorer, bensin som diesel, är Volvokonstruktioner, och inget som Ford varit delaktiga i. Den lilla 4-cyl dieseln på 1,6 liter (D2), var från Ford. Som vän av Volvos 5-cyl motorkonstruktioner (samt den 6-cyl T6 förstås), och angående V60CC, så är D4 AWD med den 5-cyl dieseln, om någon är nyfiken.
Senast redigerad av 5 spaceuser, redigerad totalt 0 gång.
av Robot
Enligt beskrivningen från provkörningen så känns nästan V60 CC lite "tysk", d.v.s. lite hårdare i fjädring och respons. Frågan är hur bilen känns vid längre färd på ojämn väg, ifall man får ont i baken eller inte! :wink:
Användarvisningsbild
av spaceuser
V9097 skrev:Det blir nog ingen V60cc för min del, om inte Volvo kommer med en modernare drivlina (läs VEA med AWD). Säljaren sa att VEA AWD inte är aktuellt förrän i nästa V60, vilken enligt säljaren kommer tidigast om 3 år. Personligen tror jag att den kommer något tidigare.
Varför inte om jag får fråga? D4 AWD med den väl beprövade 5-cyl motorn är bara underbar att köra. VEA är fortfarande en ny konstruktion som säkerligen behöver tid på sig för att bli riktigt bra. Är det kanske förbrukningen du tänker på? Kikar man på spritmonitor.de och jmf Volvo med VEA mot de med den 5-cyl motorn så är inte skillnaden så stor.
Användarvisningsbild
av EjS
V9097 skrev: På en stor grusplan lyckas jag provocera fram lite överstyrning, utan att på något sätt pressa bilen till max.

Drivlinan känns aningen piggare (mindre seg) än i XC70 D4 AWD, 181hk. Naturligt både med tanke på 9 extra hk i V60cc och en lite lättare bil. Men ändå räcker det inte! Det känns segt och blir aldrig roligt. En manuell låda hade hjälpt till, men något sådant alternativ erbjuds inte.
Ja AWD'n är grym lätt och förutsägbar att slide med - men som du skriver har inte ens d5 tillräcklig kraft att hålla igång sliden även på läst underlag - om man nu tänker bjuda sin xc sånt.

Har präcis en del på sand / strand där det var perfekt att åka rallye. Min xc70 och 225 hk från d5 räckte inte om jag skulle göra längre slides i 3:an. I 2:an varvar ut den.

Kan dock säga att hög hastighet i tärräng / grusväg går det inte med v60 cc om den är lik xc60 i fjedring. Alldeles för hård. Där är xc70 rätt kompromis.

Så kan tänka mig att v60 cc är helt perfekt kompromis för komfort och snabbkörning på motorväg.
av Forrest
Hej.

Provkörde en V60 CC för två veckor sedan och tyckte att den var grymt bra. Men jag kör ju en Mini Countryman S invanliga fall. Då upplevs ju det mesta som ganska komfortabelt i jämförelse. Såg att man kunde köpa till en Polestar-optimering för 9' SEK. Ger 30 extra hästar. Är det något som är värt att lägga pengar på tycker ni?
av V60D5AWDPolestar
spaceuser skrev:
V9097 skrev:Det blir nog ingen V60cc för min del, om inte Volvo kommer med en modernare drivlina (läs VEA med AWD). Säljaren sa att VEA AWD inte är aktuellt förrän i nästa V60, vilken enligt säljaren kommer tidigast om 3 år. Personligen tror jag att den kommer något tidigare.
Varför inte om jag får fråga? D4 AWD med den väl beprövade 5-cyl motorn är bara underbar att köra. VEA är fortfarande en ny konstruktion som säkerligen behöver tid på sig för att bli riktigt bra. Är det kanske förbrukningen du tänker på? Kikar man på spritmonitor.de och jmf Volvo med VEA mot de med den 5-cyl motorn så är inte skillnaden så stor.
D4 skulle jag inte beskriva som underbar, snarare platt och tråkig, men smaken är ju olika. Dock fick jag en hint idag om att kanske T5an med
AWD kan komma till hösten :-)-)
av valln
Provkörde en v60cc d4 awd automat idag.
Dieselknattret lät som en stenkross då jag gasade och jag längtade efter mina bilsom-radiohörselskydd från nittiotalet... :wink:

Däremot var det riktigt bra med en backkamera, rekommenderas!
Användarvisningsbild
av EjS
Valln: roligt att vi är så olika - haft fler benzinbilar inkl. Volvo och jag gillar 5-cyl diesel ljudet skarpt - speciellt i lågt varv när turbon laddar.

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämp[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]