Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5R
Loner skrev:
greeeken skrev: Loner nu vet du oxå att det händer att dom glömmer släcka lampan
Självklart, har hänt bla mig, men jag släckte lampan själv och påtalade det för "dem". och fick en graits fikabilljet som plåster på såren.

/L
Så man kan dessutom släcka den själv!
Jo jag tackar jag!
Användarvisningsbild
av dave
Vet inte hur det e för dig T5R, men min volvo, 2002 170hk så var det att sätta igång nyckeln till läge ett, trycka in tripmätaren, slå över tändningen till läge 2 och vänta på att det piper och det värdet som var på tripmätaren innan jag tryckte visar sig igen. Sen startade jag bilen, stängde av, gick ur o låste o satte mig i bilen igen o startade; inget servicemeddelande. Men det kan förstås vara olika för olika årsmodeller etc!

Dave
av matzen10
Loner: Jag förstår om du som Moderator tycker att tonen ligger nära hänglåset, men det är ändå ett relevant diskussionsämne som behöver dryftas. Även jag har har pulspåslag!! Men jag har ju lovat i en annan tråd att tona ner mig ;-)
MartinS: Jo man kan faktiskt tycka att något är dyrt men ändå köpa det och fortfarande tycka det är dyrt! Man kanske måste ha det?!? Och i exemplet med servicelampan kan du väl hålla med om att det var en kombination av högt pris OCH överraskningen över det höga priset för kunden som ger den här feedbacken :?: :!:

Jag skulle inte ha förväntat mig en liknande prisnivå och oxå reagerat över det om jag var i samma situation och sett vilken tidsåtgång/teknik som arbetet med släckningen innebar.
Som man sköter företagandet får man oftast kunder och referenser, enligt min mening. Tar man över 500:- för att släcka servicelampan så skulle inte jag våga lämna in bilen där för oljebyte; det tar kanske 20 minuter och enligt trådskaparen så skulle arbetskostnaden då bli dryga 5300:-..Man behöver ju inte vara nationalekonom för att tänka i dom banorna... ;-) Så hur 17 kan mekaniker gå i svarsposition mot den argumentationen?
Prisbilden är lika löjeväckande som när en annan forummedlem åkte till Saab och köpte vanliga, enkla skruvar som kostade 16:- styck; man får nästan ett hekto skruv av samma sort på Beijers... Klart att det ventileras i negativ bemärkelse ;-).
I denna tråd, när mekaniker försvarar prisnivån för att släcka servicelampan, kan jag aldrig tänka mig att det drar fler kunder till Volvoverkstäderna?!
Och i ärlighetens namn så är det väl ingen tillfällighet att bilmekaniker/bilsäljar-skrået är utskällda grupper.

Själv är jag helnöjd med min Volvoverkstad men jag använder oxå verkstaden "runt hörnet" pga prisbilden på en del jobb samt personlig kännedom om mekanikern.

M V H
---< Matz
av NCR
Annars känns det ju skönt att veta att moderatorerna (dvs Loner) på detta forum har en väldigt hög toleransfaktor för att låta folk som kallar folk för idioter åt höger och vänster ha kvar sina konton.

Eller?
av matzen10
NCR skrev:Annars känns det ju skönt att veta att moderatorerna (dvs Loner) på detta forum har en väldigt hög toleransfaktor för att låta folk som kallar folk för idioter åt höger och vänster ha kvar sina konton.

Eller?
Jo, det är ju sant....! Men det kanske har utgått varning?

---< Matz
av Kena
Se det från den ljusa sidan, det är dyrare att släcka servicelampan än arbetet med att byta olja.
Sedan med att uppdateringar inte är gratis, klart man tar betalt. Tillverkar man inte en fullt fungerande bil vart skulle man vända sej annars???
Jämför med avd det kostade att bygga nätverk i början av -90 talet. Då var man konsult och hade arvode därefter, nu gör en elfirman runt hörnet samma jobb.
Och vad ville jag säga med det?? jo det saknas konkurrens, sålänge det gör det skippar Volvo f'låt servicestället att se över kostnad för administration utan höjer bara priset när det känns tunnt i plånkan.
Senast redigerad av 1 Kena, redigerad totalt 0 gånger.
av Qualia
Nu har garanti gått ut på min bil, serva den hos märkes verkstad kan jag nog tänka mig fortfarande att göra, då förlängs ju vägassistansen. Kan ju vara bra att ha.

Var på besök hos bilia för några veckor sedan, eftersom min tanklocka ville inte låsa sig. skulle ju köpa ny motor till den, det kostade 1000kr, skulle de göra jobbet skulle det landa på ungefär 1800kr, tja.. tog mig ca 30min att få i sär och i hop allt igen.. de 800kr kan man ju lägga annat på. tycker 800kr för en timmes jobb e ganska dyrt..

Klarar man inte jobbet själv, då finns det inte så mycket alternativ. Bara upp med telefonen och ringa, olika ställe ger olika priser, helst ska man ju dra till allmärkes verkstäder...
av zenobia
Gör jobbet själv istället...

Snackade med verkstäderna i GBG - dom skulle ha ca 7.000 kr för en 18.000 milaservice.

Åkte till Bilia och handlade prylar för drygt 2.600 kr med lite volvokortsrabatt.

Bytte Olja, Oljefilterinsats, Luftfilter, Kupéfilter, 6x Tändstift på strax under 1,5 timme. Då hade jag aldrig gjort det tidigare på min S80 T6:a. Nästa gång tar det väl 1 timme istället.

Alla dom andra punkterna på protokollet som verkstaden ändå hoppar över och glatt kryssar i återstår ju dock. Får väl lägga en timme till nån dag och smörja lite här och där. Har redan kikat på upphägningar, bussningar, damasker när bilen ändå var upphissad...

Slutsats... drygt 4.000 kronor finns kvar i plånboken och jag har lärt mig en del om bilen min.
av Frigge
zenobia skrev: Alla dom andra punkterna på protokollet som verkstaden ändå hoppar över och glatt kryssar i återstår ju dock.

.
Vilket JÄVLA skitsnack !!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Frigge skrev:
zenobia skrev: Alla dom andra punkterna på protokollet som verkstaden ändå hoppar över och glatt kryssar i återstår ju dock.

.
Vilket JÄVLA skitsnack !!!!!!!!!!!

Hhm....Likväl som de flesta av oss då vi kommer till tandläkaren & ber honom fixa den j-a tandvärken som har hållit oss vakna hela natten, står tämligen handfallna om/när han säger vad anledningen till tandvärken beror på. Vi är ju tvungna att lita på det han säger iom att vi inte har möjligheten/kunskapen att kunna bedömma orsaken själva.

De flesta kunder som kliver in till bilmekanikern kan INGET om bilar....åtminstånne inte på den nivå som många av detta forums medlemmar ligger på.

Jämför detta med ett verkstadsbesök.....Kan bara gå till mig själv; Jag älskar att köra bil/ar men kan lite & ingenting om den tekniska biten.

Så, det blir än mer av vikt att få tag på (detta sker bäst via rekommendationer från vänner & bekanta) en mekaniker (Bilia eller lokal, spelar mindre roll.....enda skillnaden är priset + att vi behöver bägge två iom att Bilia är de enda som har viss utrustning & kunskap) som man känner ett förtroende för. Som har den tekniska men oxå den sociala kompetensen som gör att kunderna återvänder. Att vår favoritmekaniker naturligtvis gör det jobb vi betalar för (utan att "cutting corners" som vi alla vet att mindre nogräknade mekaniker gör). Ingen av oss tycker ju om att bli blåst på våra kära slantar vare sig det är hos tandis eller bilmeken.

Att blunda för oseriösa mekaniker, speciellt hos märkes verkstäderna hjälper varken kunderna eller de duktiga mekaniker som ger allt. På sätt & vis så bidrar väl bluff & båg mekkarna till att de seriösa får ett ännu bättre rykte :wink: .

Jag rekommenderar min favorit mek & lämnar hans nummer till de bekanta & arbetskollegor som frågar efter en bra mek....på samma sätt som jag gör med min favorit tandläkare. Det hjälper väl oxå att jag under årens lopp har besökt en j-a massa tandläkare, så jag vet att uppskatta den jag har nu (samma med min mek).
Senast redigerad av 2 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]

Elpriset