Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Jag provkörde en V60CC D4 AWD Summum idag och tänkte dela med mig lite av min upplevelse. Bilen var twilight bronze, med svart skinn och svart innertak. En mycket lyckad färgsättning! Inne i hallen stod även en Osmium grå, även den riktigt snygg.
Provkörningsbilen hade Valder 17". Personligen vill jag nog ha Neso 18", det lyfter utseendet rejält.

Första känslan är skön! Bilen ger känns härligt ombonad och den glider iväg mjukt och tyst, men ändå med en fast känsla i ratten. Sittpositionen är märkbart högre än vanliga V60, allt känns helrätt. Bilen går tyst och fint, och med en kursstabilitiet som är märkbart bättre än i XC70.
På en stor grusplan lyckas jag provocera fram lite överstyrning, utan att på något sätt pressa bilen till max.
Drivlinan känns aningen piggare (mindre seg) än i XC70 D4 AWD, 181hk. Naturligt både med tanke på 9 extra hk i V60cc och en lite lättare bil. Men ändå räcker det inte! Det känns segt och blir aldrig roligt. En manuell låda hade hjälpt till, men något sådant alternativ erbjuds inte.

Det finns tyvärr även ett antal detaljer som stör mig:

-Alla V60cc har blaffan i grillen, även de utan paketet "driver support". Här har Volvo snålat in och använder endast en grill för samtliga bilar.
-Jag har aldrig gillat den digitala instrumenteringen, jag saknar att ha en rund varvräknare OCH en rund hastighetsmätare samtidigt.
-XC-stylingen är snygg, men jag hade önskat mig ännu lite mer, som tex större backspeglar än standard V60, kanske en framkofångare som avviker lite mer, kraftigare rails, fälgar unika för modellen etc.
-Bilen är dyrare än motsvarande XC70 Classic.

Det blir nog ingen V60cc för min del, om inte Volvo kommer med en modernare drivlina (läs VEA med AWD). Säljaren sa att VEA AWD inte är aktuellt förrän i nästa V60, vilken enligt säljaren kommer tidigast om 3 år. Personligen tror jag att den kommer något tidigare.
av V60Crosscountry
Tycker faktiskt att de borde bjuda på Driver support paketet om blaffan i grillen "ingår" oavsett vad. :)
Fjädringen på V60CC är faktiskt riktigt hård i jämförelse med XC70, och det är faktiskt lite skumt eftersom dessa bilar ju ska ha likadan fjädring?
av valln
volvobrasse skrev:Volvo själva har sagt 2017, innebär att du kan få den fysiskt 2018, så han har nog rätt.
Vad har volvo sagt om lanseringstidpunkt för nya s60?
av AndreasT
Jag har en v60cc och fjädringen är alldeles för hård enligt mig för åka bekvämt :???:
Nästan så jag fundera om dom lyckats montera fel fjädrar på fabriken.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
V60Crosscountry skrev:Tycker faktiskt att de borde bjuda på Driver support paketet om blaffan i grillen "ingår" oavsett vad. :)
Fjädringen på V60CC är faktiskt riktigt hård i jämförelse med XC70, och det är faktiskt lite skumt eftersom dessa bilar ju ska ha likadan fjädring?
Inte så skumt om man tänker efter, XC70 är en betydligt större bil än V60CC och har den samma fjädring så förstår jag att den upplevs hård kontra mjuk/lagom på XC70... :???:
av V60Crosscountry
Volvordesign89 skrev:
V60Crosscountry skrev:Tycker faktiskt att de borde bjuda på Driver support paketet om blaffan i grillen "ingår" oavsett vad. :)
Inte så skumt om man tänker efter, XC70 är en betydligt större bil än V60CC och har den samma fjädring så förstår jag att den upplevs hård kontra mjuk/lagom på XC70... :???:
Jo, men det känns som om fjädringen kunde varit aningen mjukare faktiskt. Just nu är stötdämpningen väldigt lik min gamla Volvo med lågprofildäck...
De säger ju att V60CC ska klara alla typer av vägar och väder, så då tycker jag att man ska kunna åka på en grusväg utan att känna något större obehag :|
Användarvisningsbild
av volvobrasse
valln skrev:
volvobrasse skrev:Volvo själva har sagt 2017, innebär att du kan få den fysiskt 2018, så han har nog rätt.
Vad har volvo sagt om lanseringstidpunkt för nya s60?
Tror detsamma gäller den!
av perhall
Det har sagts att den lånat chassikomponenter från XC70, men aldrig att det är samma kalibrering/set up...

En annan sak. Det verkar vara stor skillnad på komfort mellan 17 och 18 tum. Läste två tyska tester i rad som tydligt skrev: undvik 18 tum. Det minskar komforten. Kan tänka mig att det inte känns lika tydligt i den större och mjukare XC70...
av s6025t
Chassit i V60CC ska vara mer likt det som sitter i XC70 Sport o är det några chassi delar bilarna har gemensamt så är det med Sportchassit som utgångspunkt som är hårdare/stötigare även i XC70

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]